13 June 2014

Kenangan gulai / kari ikan (resepi sekali)


Sapa warga jati Penang anak mami angkat tangan!


Aku pun tak tau la how do you define anak mami / mamak ni. Tapi arwah tok wan (datuk) aku (belah ayah) from Pakistan. Datang sini migrate and kawin tok (nenek) aku. So tu pasal muka ayah aku mmg sebijik hero hindustan. Siap dulu naik flight pegi India (visit kak yah  buat medic kat sana) org dok cakap bahasa Urdu dgn dia. 


Tapi tok (belah ayah), and grandparents belah mak aku mmg pure melayu. Ke campur bugis..ntah. 


So, whatevs lah. Janji cun *tetiba*


One thing aku ingat sangat kalau balik kampung (belah mak aku), tok aku (Tok Siti) memang terer masak kari ikan. Tapi belah Penang org panggil gulai ikan. Boleh kata hari2 dia masak gulai sbb tokwan mmg hari2 makan gulai ikan.


Then the next morning, panaskan gulai and cicah dgn roti for breakfast.


Heaven I tell you!


The next one yang pandai masak gulai sebijik like Tok Siti is of course mak aku. But my mother hasn't been cooking in a long time so memang dah lama aku tak makan gulai ikan yang sesedap dulu.

Even kari ikan kat mamak like Pelita, Kayu Kandar etc pun tak sesedap ni, in my opinion lah. Ye la taste masing2 berbeza kan?


Kata mak aku ada cara nak masak. Seingat aku, rempah kari dia (lepas dah jadi paste) mesti sama byk dgn air asam. Well more or less mcm tu la. Don't really remember the exact rule.


I have never masak gulai ikan in my whole life. Tapi berkat keinginan yang menggebu, aku gigih la beli brg nak masak kari ikan.



Pakai brand BABA'S. Almost semua rempah2 aku mmg pakai ni. Sedap!


Kat belakang peket ni ada resepi. Tapi cam banyak je bahan. Pas tu takut x jadi mcm yg aku nak, so as usual kita roger orang Canada (kak ani lah, sapa lagik) suruh kasik aku resepi. Padahal kol 12 thari sini, kol 12 malam sana. Sanggup la dia bangun tido nak Skype sbb ada kitchen emergency :p


Ni resepi yang dia kasik:

- Bawang putih, bawang merah, rincik haluih2 (potong kecik2)
-Biji sawi, daun kari
-Rempah kari babas
- Air asam 
-Ikan (aku pakai ikan tenggiri)
-Bendi (kalau nak, aku x de bendi so x pakai pun)
-Minyak masak
-Garam

Boleh refer kat peket rempah tu kalau nak agak2 sukatan, aku tak reti nak kasik sukatan.

-Tumis bawang, biji sawi and daun kari 
-Masuk rempah kari (yang dah campur air sikit and jadi pes)
-Masuk air asam
-Masak sampai rempah dah masak
-Masuk bendi, tunggu sampai bendi masak
-Masuk ikan
-Tambah garam



Ni bukan gambar aku, ni ambik from sususejat.com


Kari aku dah tinggal 1/4 of the tenggiri so huduh la sangat nak ambik gambar!



But the rasa?

Terbaek I tell you. But I have to admit, masih belum rasa sebijik mcm mak/tok siti aku buat. Perhaps combination rempah and asam x betul. Or maybe aku pakai asam paste Adabi instead of asam jawa yang kena manual perah tu. Perlukan prektis lagi kot. But kalau nak compare dgn kari kat mamak, kari ikan aku mmg boleh la nak setanding! ececehhh.. sapa lagi nak puji kan?


Kat mr p, sedap..tapi sbb dia mmg x minat sgt kari ikan, so x de komen lebih2.

Sofeya? No komen. Dia cuma makan sotong kunyit jek. Hmph. tak adventure btul budak ni!



Balqis?

She loves it! Makan bertambah2. Esok pagi nya bakar roti plak cicah kuah kari :)


Next week kita buat lagi ye?





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...