09 November 2012

Tips nak kurus and sihat : Beras Herba Ponni Taj Mahal

Cerita basi kena selang seli dgn cerita2 lain.. so cerita farewell, birthday etc will have to wait!

So hari ni saya akan share pasal tips (that once worked for me, and now baru hegeh2 nak start balik) nak kurus, and sihat.




I think the beras type is Herba Ponni. The brand name is Taj Mahal. But I have never seen any other brands yg ada herba Ponni. Kalau ada, do share ok?


First time aku start guna beras ni dlm tahun 2004-2005 mcm tu, when my father was diagnosed with diabetes. It was actually recommended by his doctor.


Beras ni bagus, sebab tak de (or kurang, but I think tak de) kandungan kanji.


The best thing, compared to beras biasa, kandungan kalori is much lower.


Kalau satu mangkuk nasi beras biasa contains 200 calories, the same of beras herba ponni only has 80 calories.


Sangat bagus untuk process nak kurus bukan? :)


Sebab tu it is good for diabetes patient, sbb boleh kurangkan kandungan gula intake.




So, back to my experience.


Dulu, time masih tinggal dgn parents aku, mmg kitorang kat rumh masak beras ni jek. I don't exactly remember how it was masa first time makan beras ni, but all I remember is aku dah get used to it and susah nak telan nasi from beras biasa.

And that is why dulu, apart from aku rajin gi gym, aku boleh maintain berat badan.



Then I remembered ada one time, beras ni susah sgt nak cari. Semua supermarket aku redah.. ilek!

So end up we beli beras biasa. 


Tapi masa tu aku blum gumuk, sbb lepas beranak Sofeya, aku breastfeed dia. Aku makan mcm gajah sekalipun, aku maintain.


And lately, past 1-2 years, berat aku naik sikit2. Skang, mmg dah lepas paras bahaya. Tskkk!!


Few mths back, we decided to switch balik ke beras herba ponni ni.


Mula2 nak makan tu.. oh mak aiiiii.. tak boleh telan beb!!!




This is what you need to know.


Sebab beras ni tak de kanji, maka texture dia tak sama mcm nasi biasa. Kalau nasi biasa tu texture dia melekat, nasi ni sangat ceroi bak kata org utara. 

Ceroi = berderai


Rasa, memang tak sedap and susah nak telan kalau tak biasa.


Masa mula2 aku nak makan.. masya allah susah sgt nak telan. tapi memikirkan perut dah berlipat tiga.. aku gigihkan jugak telan.


Nak suruh budak2 makan pun satu hal.


Sofeya, mula2 tu byk songeh jugak, especially masa ada maid. Skang ni, dah tak de maid, elok je aku suap makan nasi herba ponni ni, tak de bunyik pun dia... setel!


Balqis, well mula2 tu mmg payah dah telan.

What I did, mula2 tu, aku masak 2 kali. Satu beras beras Herba Ponni, satu beras biasa. So bila nak makan, aku campur 2-2 beras ni, sikit2.

Then, dah lama2, 100% beras Herba Ponni aku hidang. Ok jek dia telan... setel!



Then dah lama2, I learned how to masak and hidang nasik HP ni, supaya senang perut smorang  nak telan.


Tips no 1
1 cawan nasi masak with 3.75 cawan air.
Instruction kat peket dia masak with 3 cawan, but aku suka lebihkan supaya lembut sikit and texture almost sama mcm beras biasa.


Tips no 2
Hidang panas2!!
Kalau dah sejuk, tak berapa sedap and dah terasa ke-herba ponni-an nya... heheh...



Harga beras ni skang, RM35++ per 5 kg.

Mahal memang mahal kalau compared to beras biasa. TAPI, considering amount kau masak pun sikit2, so actually lebih kurang jek.

In fact kalau masak 1 cawan tu, lebih dari cukup utk kitorang ber empat seharian makan.



Pahammmm anak2 sekalian???


Dah.. pegi la beli skang. 


Mari la hidup secara sihat beramai2 :)

15 comments:

mantoi said...

Konot ... yg best pasal beras nihhh ... kalu ko buat nasi gorang ... memang sedap ... sebab dier ceroi & segala bahan2 goreng ko tuh akan melekat serata kat nasi nihh ..

Lagi satu yg aku notice ... nasi ni lambat basi ..

blu4sky said...

nak terai..nak terai..
i guna brown rice.. oklah..boleh telan :p

Norliana Abdul Rahman said...

yeap.. man, aku mmg hantu nasi goreng.. sedapp!!!

babe... try la... eh terer la u boleh telan brown rice.. i mmg kenot go!

Anonymous said...

Tqvm atas info yg sgt bguna..balik ofis nak terus belilah..hehe

Anonymous said...

Tqvm atas info yg sgt bguna..balik ofis nak terus belilah..hehe

Norliana Abdul Rahman said...

anon.. my pleasure!

Unknown said...

Bua nasi lemak pun sedap

Norliana Abdul Rahman said...

memang sedap pun even buat nasi lemak :)

Anonymous said...

Rasa mcm herba daun2 tu x?? Huhuhu

Aqhuan said...

Da beli..cume xtau cara nak masak... try google & i found your post! Tq sis😀

Anonymous said...

kalau buat nasi lemak gunakan beras ni..sukatan santan & air nye mcm mne?

Norliana Abdul Rahman said...

kalau buat nasi lemak sama sukatan mcm masak nasi biasa.

Cikcida said...

alhamdulillah....puasa tahun ni kami sekeluarga guna beras ni...anak2 boleh terima..sebelum ni dah cuba utk 1 kg dulu...anak2 ckp mcm span hahaha..ringan dan berderai..jom sihat dgn beras herba tajmahal

Zila Adriana said...

Family sy mmg mkn beras ni dh hampir 10 tahun. Kalau terlebih air pn dia tak akan lembik. Buat nasi lemak sukatan macam biasa. Makan sikit dah kenyang

azra said...

sy bru beli td.tp jenama sunflower

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...