13 June 2014

Perasantan, perasan, perahsantan!

Korang dulu kecik2 kalau gaduh / marah dgn kawan2 ada tak sebut perkataan perahsantan?

Mesti ada kan? Especially kalau baya2 aku ni la..


Contoh kalau org tu perasan kita dok ngata dia tapi ekceli tak, so kita cakap kat dia

"elehhh perasan!" 

Pas tu lama2 jadi perasantan... which is actually perah santan.


Eh paham ke?



Baru ni aku-balqis-sofeya were in a situation (tak ingat specifically apa). Rasanya aku marah Sofeya tapi Balqis yg terasa so I said to Balqis

"eiii perah santan btul la Balqis ni"


So sejak tu perkataan perah santan ni jadi trend dlm rumah aku. 

Tapi bebudak ni kekdg guna perkataan tak kena dgn context btul. Kekdg tgh bergaduh rebut brg pun kang tetiba aku dengar Sofeya jerit

"KAK QIS NI PERAHSANTAN!!!"


Deyyy..tak kena context girls.. please.. dont misuse the word!


Dah la main guna jek, haritu aku tanya Balqis

"Balqis tau tak perah santan tu apa ekceli?"

"Ntah.. apa?"

"Santan tau? Yang buat masak tu?"

"Tau"

"Tau mana dpt santan?"

"Beli kat Jaya Grocer la dlm kotak tu kan?"




*tepuk dahi*


Ni la budak2 skang kan... eh.. mak2 skang... tak de dah nak perah2 santan. 


At least zaman aku kecik dulu mak aku masih beli kelapa parut and perah the santan sendiri.

And zaman  tok aku dulu lagi la she actually kukoq nyoq (parut kelapa) sendiri.


KUKOQ NYOQ TAU KA???



Ni kalau aku tunjuk benda ni lag la dia tatau apa.. hehe

*semua gambar googled*






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...