10 March 2015

Sofeya pulak kena buli

Masa Balqis Tahun 1, dia pernah kena buli kat sekolah. Rasa mcm pernah blog kat sini, kalau rajin godek la link.

Basically dah couple of weeks Balqis cam tak nak pegi skolah. Stationaries hilang, and paling penting aku nampak tapak kasut kat baju skolah dia.

Balqis ni tak nak bercerita sangat dgn aku tapi lepas korek2, rupanya budak laki yg dok sebelah dia dok membuli.

Apa lagi aku call la sekolah dia, cakap dgn Penolong Kanan, and terus on the same day cikgu take action, confront the boy, and tukar tempat duduk Balqis.

Alhamdulillah lepas tu so much better. Tak de dah kes mcm ni.


Now?




Sigh... turn budak ni pulak!



Awal2 tahun mmg tak de masalah pegi skolah. Nangis tidak, apa pun tidak.


Lately simptom yang sama mcm Balqis dulu. Asal nak skolah je, sakit perut la, sakit tekak la pening la... kekdg tu

"Ma cuba rasa badan adik panas ni!!!"


And bila insist jugak pegi skolah, meleleh2 air mata. Sambil pakai baju, naik kereta, sampai gate skolah tu tak berenti nangis.

Tapi katanya "Adik rindu mama.. adik na duduk rumah dgn mama"


Ok memula ingat mengada.


Tapi few times mmg dia ada mengadu budak dlm kelas dia dok kacau. Gaduh, tak nak kawan, 

Kalau takat camtu aku malas nak layan sgt. Takat gaduh tak nak kawan, budak kan..biasa la kot. Ntah2 anak aku yang buat hal, mana kita tau?

Tambah plak Sofeya ni kat rumah mmg dia la champion. Walau paling kecik tapi habis smorang kena buli. So kalau bagi cerita dia buli org kat skolah tu ada possibility jugak aku nak percaya..hahahha


Then yesterday, masa balik aku tgk dah tak pakai tudung. Dengan muka mencuka terus cakap kat aku


"Aminah tarik tudung!!! Dia kacau adik lagi! Intan dengan Aini pun kacau tarik2 meja adik"

FYI, mmg aku tau budak bertiga ni selalu kacau Sofeya. And 3 serangkai ni mmg kawan baik, so aku saspek sekarang dok gang up buli Sofeya.


*singsing lengan nak pukul budak*


Sedih aku. 


Malam tu, aku tanya Sofeya 

"Adik tak nangis ke? Adik buat apa masa diorang tarik tudung?"

"Adik diam je, lepas tu adik pandang luar tingkap adik nangis nak mama"



Waaaaaaaaaaaa!!!! nangis aku mlm tadi!!!



Tau tak apa aku rasa? Ikut hati, tak payah la pegi sekolah. Duduk rumah je dgn mama. Tak de sapa buli. Home school. Or whatevs, maybe I can teman u at school?

Huhuhuh..


Tapi as of now, pagi tadi aku baru call cikgu dia. Told her what happened. Bukan nak menuduh sapa jahat/baik/betul/salah.


Aku pun tak tahu cerita sebenar, what happened before tudung kena tarik. Ntah2 Sofeya dok ejek2 budak tu ke..mana tau kan?

So I just minta tolong the teacher, tukarkan tempat duduk. And tolong monitor budak2 ni. Kalau btul Sofeya kena buli, then hopefully lepas tukar tempat duduk ni x de dah la kes buli.

Kalau anak aku yg buat salah, hopefully cikgu boleh monitor la dia.





Taekwondo pun dah hantar since 6 tahun.


Apa lagi dik... tunjuk penumbuk sket lain kali tau??



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...