19 December 2013

Korang shopping groceries kat mana?

Assalamualaikum,


Tak tahu nak kasik tajuk apa. Tapi memang nak tanya, korang shopping brg2 dapur and keperluan rumah kat mana selalunya?


Dedulu, masa zama baru jadi bini org, mmg benda ni masalah negara kat aku. Dah la masak tak reti, so bila masak pun tak reti, otomatik nak beli apa pun tak tahu. Nak beli kat mana pun tak tahu. Kejap beli kat supermarket, kejap beli kat pasar. Mana2 lah yang sempat.


Pas tu dah pandai sikit, seminggu sekali aku pegi ke hypermarket mcm Carrefour, Giant or Jusco.


Masa lepas kawin dgn mr p, I remembered kitorang selalu shopping kat Mydin USJ. Murah kan. Zaman kurang bajet camtu ler. Carik yang semurah habis!

Tapi mmg aku perasan, quality comes with price. Brg2 basah especially kat Mydin, mmg kurang elok compared to Carrefour/Giant/Tesco. Well ni from pemerhatian aku lah. Maybe ada yg tak sama experience. Sayur2 dia kau tengok pun alahaiiii.. sedih! Layu!


Masa tinggal kat Melawati dulu, tempat frequent aku shopping brg2 keperluan is normally Jusco (Wangsa Maju or AU2), Carrefour (Wangsa Melawati), Giant (Permata) or Tesco (Ampang).

Brg2 kat sini ok jek, cuma aku dah pernah kena few times kat one of the hypermarkets (tak payah la sebut yang mana), ayam yang aku beli BUSUK. Patut la murah semacam. Bukan sekali, tapi few times!

And bawang2, sayur2 pun tak de la fresh mana. Aku ni plak mana reti nak tengok bawang2 ni nak belek satu2. Tau nampak dah bungkus aku sambar jek. Balik rumah tengok kat dalam belambak yang busuk!

Then aku kasik duit kat maid aku, suruh dia pegi beli brg2 basah kat pasar tani/pasar malam. Dia pun suka la kan dapat jalan, aku pun suka tak yah beli brg.


So aku hanya ke hypermarket  ni kalau nak beli brg2 kering jek, mcm sabun basuh, tisu etc.



Ni dah jadi housewife kat Shah Alam, memula tu menggagau jugak aku nak cari tempat groceries shopping. Plus now our daily diet lebih kepada byk brg2 fresh and tak boleh simpan lama (like fruits). Rumah aku pulak comel, peti ais comel, so mmg tak boleh beli byk2 and simpan. 

Memula dulu aku selalu beli brg kat Carrefour Section 23 (Now dah jadi AEON Big). So far, ok jek. Cuma selection barang tak banyak. So skang aku dah malas nak ke sana.

Bawah rumah aku ada kedai runcit and fresh market. So brg mcm sayur, bawang, cili etc mmg aku beli kat sini je bila nak pakai. Senang. Fresh. Murah. I is happy!


Now, I have finally found my place! Well bukan la now, dah quite some time la.. hehe



*gambar googled, bukan gambar aku*



JAYA GROCER uols!!!


Aku selalu pegi kat Empire Subang. Normally 2-3 kali seminggu mmg aku dtg sini and shop. Kol 9.45 gerak from rumah, kol 10 dia bukak, and kol 10 la aku tercegat depan pintu. Beli, bayar, by 11 dah balik rumah.


Kalau ada masa lebih sempat la merayau masuk Dorothy Perkins or Charles and Keith kat atas..hihih


Best sangat shopping sini! Memang first impression mesti korang ingat tempat ni mahal kan? Well my answer is YES and NO.

Barang2 basah mcm ayam/daging/ikan, yes memang slightly expensive. BUT, sangat2 fresh and cantik2. Jauh beza kau tengok ayam kat Carrefour yang dah kuning2 and ayam kat Jaya Grocer yang  masih pink gebu2 :)

Sayur, bawang, brg2 basah lain, honestly I'm not sure. Maybe slightly expensive. BUT again, sangat cantik2 and fresh. Kalau kat Carrefour ko beli sebungkus bawang tu, konfem la bila balik nanti ada sebijik dua yang busuk. Kat Jaya Grocer, seriously tak pernah lagi aku dapat bawang yang tak elok. Semua elok2!


Diaper budak.. sama rege.

Susu budak.. sama rege.

Air mineral.. CHEAPER!

Brg2 keperluan rumah yang lain, varies. Ada cheaper, ada more expensive. Memula tu aku pilih2 jugak brg, tapi memikirkan kos aku nak pegi balik kedai lain semata2 nak 1 or 2 barang yang murah, nevermind la kot.

Selection of barang memang definitely banyak. Tak payah pegi kedai lain dah. One stop center. Gituh.


Tu pasal barang la. Tapi yang buat aku jatuh hati sangat dgn Jaya Grocer ni, is the customer service. Staff2 dia semua friendly. I dono if aku jek (sbb regular customer kot!). Ada tu sampai kenal mr p! haha.

Pernah kat Carrefour, nak beli brg, tapi x de harga. The staff simple answered 

"diorang salah letak ni, mmg tak de harga, sori ye kak"

Camtu jek. Sakit hati.


Tapi kat JG, the staff akan make sure kau dapat apa brg kau nak. Ko tanya je la staff kat mana2 pun. Diorang tengah buat apa sekali pun, diorang akan stop keje and they will entertain you.

Semalam, aku beli roti and sangkut kat troli. Masa nak balik, tak perasan and tertinggal. Dah start enjin, keluar from parking, and aku perasan staff JG dok lari2 panggil aku nak kasi roti yang aku tertinggal. 

Baik sungguh. 


Plus another thing aku suka kat sini is because the place is not too big and not too small. Just nice.



Gitu lah cerita. 


So, mana korang shop?

8 comments:

Anonymous said...

JG mmg the best. Selalu pergi empire punya JG. Tapi kalau nak tukar angin kat Bukit Jelutong pun ada. Yang paling aku suka, ikan sayur semua fresh and bersih. Balik boleh terus masuk peti ais.

JG mmg piliihanku!

- Cik Ros

Anonymous said...

JG mmg the best. Selalu pergi empire punya JG. Tapi kalau nak tukar angin kat Bukit Jelutong pun ada. Yang paling aku suka, ikan sayur semua fresh and bersih. Balik boleh terus masuk peti ais.

JG mmg piliihanku!

- Cik Ros

Norliana Abdul Rahman said...

Kan kan kannnnn *hi five*

Nomee said...

Aku selalu kat Giant kecik sek. 9 Shah alam. Sebab dekat dengan tempat kerja. Tapi barang tak banyak variety. Nak banyak & segar & harga OK, gi Giant Besar Sek. 13 Shah Alam. Semua ada. Fresh.Kekadang TESCO Shah Alam or TESCO Setia Alam.

Norliana Abdul Rahman said...

section 13 tu jauh from rumah aku. dulu adik ipar aku ada meniaga baju kat situ. pernah la pegi sekali dua. mmg nampak pun cam besar gabak giant tu..

Anonymous said...

konotttt..went to JG intermark tadi...mmg best la...sempat la rembat a thing or two.. errkkk..

-hanis-

Cik Puan Kamil said...

JG Bukit Jelutong you for barang2 kering... Parking senang untuk aku yg bekerja dan could only shop masa satu Malaysia shop... heheheh.... Yang basah pi Tesco. Udang and ikan murah, But ikan kena tengok le... There are times aku reject sebab tak fresh. There are times memang nice and fresh....

Norliana Abdul Rahman said...

i've never been to JG bukit jelutong. dengar citer kat situ besar giler!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...