09 October 2013

Resepi daging masak kicap - Resepi potong campak and biar masak

Assalamualaikum,


Punya lah lama tak update blog. Kesian.. kesian.


Busy ntah apa. Mengalahkan retis. Puih. Banyak sangat cerita tertangguh. Cerita bulan 1 pun aku dok perap. Tapi asyik buat cerita basi je, tak best. Meh kita selang seli dengan cerita resepi.


I like to cook, tapi aku malas kalau masak yang renyah2. Contoh paling senang, rendang manual pun aku tak pernah buat lagik. Sekali tengok resepi pun aku dah surrender. Ye la, nak makan bukan ramai sangat. Makan 5 minit, masak kena bertapa kat dapur 2 jam. Nevermind!


So most of the time, aku akan masak resepi yang simple2. Ni aku nak share my very own version of daging masak kicap.





Tak tau lah pada orang lain, but pada taste buds aku and balqis, memang sedap ya amat. Sofeya, tak berapa minat sbb ada rasa pedas2. Dia lagi suka kicap cap kipas udang :p


Mr p? Dia tak berapa suka sgt sbb dia kata too heavy the taste. So kekdg tu aku alter sket2 bagi tak pekat sgt rasa. 



Bahan2 :

- Bawang besar sederhana sebijik, sliced.
- Bawang putih 3-4 ulas, sliced
- Tomato sederhana sebijik, potong 4 bahagian
- Cili padi ikut suka lah nak tabur berapa byk nak makan nanti. Don't potong otherwise your kuah will be so pedas. Masuk je sebijik2 mcm tu. Nanti nak makan baru pecahkan kat pinggan masing2.
- Cili giling / blended 1 sudu besar
- Daging 1 peket yang dah siap potong pasal aku mmg pemalas nak potong daging (or can guna ayam agak2 dlm 1 bhgn whole leg and 2 wings.)
- Kicap manis, sos tiram and kicap pekat. Ni pandai2 la agak, nak cakap berapa byk pun aku tak sure sbb selalu aku tuang terus dlm kuali.
- Garam and bahan perasa (kalau perlu)
- Air dlm setengah cawan


Cara2 :

- Tuang semua bahan2 (kecuali kicap2 and sos tiram) dlm kuali.
- Bukak api (eh mesti la api, takkan bukak aircond ye dok?). Kuali make sure tutup. Kakak aku ajar kalau kuali tutup lagi cepat masak sbb the heat trapped will help to cook it faster.
- Agak2 dah mendidih and daging separuh masak, tuang semua kicap2 dan yang seangkatan dengannya.
- Tutup kuali and tunggu sampai masak atau dah mencapai kepekatan kuah yang diingini.
- Setel sudah!

Sangat simple bukan?


Tak payah kau nak bertapa depan kuali tuang one barang after another, tunggu minyak pecah la haper la.

And note that aku tak pakai minyak langsung in the resepi.


Kata nak fit and fabulous. Gituh.


Kalau aku buat masak merah pun lebih kurang la. Cuma kicap2 tu aku gantikan dengan sos2 yang patut and tambah serai.


And yes, aku tak goreng dulu ayam tuh (kalau pakai ayam). Sebab, sebab... malas. Masak mcm ni senang. Plus balqis pun suka sbb ayam/daging jadi lembut.


Pas tu kuah tu aku suka lebih2kan. Supaya esoknya boleh buat lauk telo masak kicap plak.


Bijakkkkkk memang bijak!




Memang dengki. Saja nak sabotaj selfie aku.



KLIK HERE : EPHYRA PROMO





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...