21 August 2013

Raya punya cerita Part 1

Assalamualaikum,


This year, we celebrated raya kat Melaka (as usual).  Balik melaka the day before supaya boleh la tolong2 makcik mr p masak apa yg patut kan... tapi as usual mak uteh ni mmg dah siapkan semua awal2 (sebab ada org order dgn dia, so dia masak sekali arung) and dia pun lagi selesa masak sorang.



Ini namanya rendang ayam mahveles.



Malamnyer, lepas berbuka, acara yang ditunggu2 oleh semua budak2.


Ini  budak memang tak tau takut. Dan juga tak tau malu. Haha. Selamba pegi rumah sebelah ambik api from their pelita yang pasang luar rumah. Nasib tak kena halau.



Ini budak main bunga api tapi gaya sopan sket. Anak dara lah katakannnn..


Kecoh kemain mlm tu main mercun. Nampak gambar cam main geli2 jek. Padahal, sampai nak meletup Banda Hilir tu diorang kejekan. Tokey mercun tak lain tak bukan, laki iols lah. Ada jek gambar dia tgh pakai tshirt dgn kain pelikat tgh main bunga api. Tapi biar aku simpan dulu, boleh buat bahan nak blackmail mintak beg prada sebijik.. mihmihmih.


Esok pagi raya smorang pegi solat ramai2 kat Masjid apa nama ntah.. tak ingat aku. Tapi best la, dah lama aku tak pegi solat raya. Ni Sofeya besar sket, aku angkut sekali smorang pegi masjid.

Balik solat, makan lerrrrr what else??



Nasi impit dgn kuah lontong.. or lodeh.. whatevs



Nasi impit dgn kuah kacang



Rendang ahyammmm


Ketiga2 di atas adalah aku punya sorang. MINE. BEKFES. Giler. Mmg aku ceri beri esoknyer. Bukan pasal makanan tak elok tapi sbb terkejut kot perut. But the ceri beri was worth it. Haha. Sebab SEMUA makanan di atas adalah sedap tak terkata. 


Oh ye, sesi salam kitorang was simple je la. Aku dok tgk org punya sesi salam mcm formal semcm. Ye la lain family lain culture kan. Ada yg formal, siap org tua kena duduk and anak cucu kena beratur pegi salam ikut turn. Pas tu ada skrip bagai sambil esak2 nangis.

Ours?

Ko salam dlm bilik je la, or kat ruang tamu, or kat koridor kalau selisih jumpa. Kiranya mcm cukup syarat. Tak de la tak salam langsung. Tapi siyes aku mmg tak reti nak salam sampai nangis2 minta maaf.


Pas tuh... bergambar la.. apa lagik.




Baju balqis sangat cantik. Mcm nak bertunang pun ye. Ada citer disebalik nak membeli baju raya. Jap lagi kita citer ye..




Aku rasa bila pose cekak pinggang camni otomatik nampak badan cam kurus sket. Tapi somehow muka nampak bulat. Hmph. Mencik.





Dari kiri belakang - shikin (adik ipar), mr p (laki iols ler, lagi mau introduce), mak mertua aku, si muka berminyak tudung pink ntah sapa tak kenal, jaja (adik ipar)

Dari kiri depan - atirah (sepupu mr p), sofeya si ketua gengster kampung dusun, balqis si gadis melayu terakhir, syafiqah (sepupu mr p)







Ramai sangat penat nak idetify sorang2. Tapi yg sebelah jaja tu la mak uteh and pak uteh. Mak uteh ni yang pandai hazabedah masak sedap ya amat. Katanya belajar dgn nenek mr p (Mak kepada mak mertua aku). That explains why mak mertua aku pun pandai masak. Adik2 mr p pun semua pandai masak. 





Sesi mengira duit raya anak2. Nampak tu tangan Balqis kat belakang, ntah siapa yang dia nak hulur tangan mintak duit raya agaknya.. hahah


 

Bagai pinang dibelah dua uols....auwwwww....


 

This is my favourite raya photo of our family so far! In fact ni gambar kitorang satu family yang aku paling suka. Nampak sangat ceria kan?




Ok now the story on baju raya. Masuk kedai kuar kedai, then nampak baju yang balqis pakai tu. Nampak kat model patung mcm cukup satu family pakai (Mak, bapak, anak laki anak pompuan). So mmg berhajat nak beli baju ni kasik sedondon satu family.


Sekali Sofeya pulak dah nampak baju pink (yang dia tgh pakai tuh) and berkeras nak jugak baju tu. Aku plak, try2 baju putih tu, tak de size. Balqis sorang je yg ada size.

Malas nak kecoh, we agreed tak payah la nak kepoh sedondon bagai. Belasah je la. 


Next year, aku make sure tempah baju raya bulan January kang. Iols tak kira! Aku tempah for the next 7 years. Guna kaler rainbow cukup 7 tahun. Kah kah.



Lepas bergambar, kitorang pegi beraya. Ni kat rumah uncle mr p.



Si comel tengah mengira duit raya.


 

The big family. 


Stayed here for lunch. Yes. Makan again. Plannyer makan sikit je. But is kenot. Kari kambing kat sini adelah irresistable. Tak pe, len kali kita boleh diet.


Pas tu raya lagi satu rumah, makan lagi.


Petang tu balik Banda Hilir and membuta. Bagus. Syabas. Makan berkodi2 pas tu tido.



Malamyer beraya rumah Wak. Wak ni mcm close family fren keluarga mertua aku. Hidangan wajib raya dia adalah nasi beriani.


Pendek kata, raya pertama ni, semua jenis haiwan dah masuk perut aku. 


Ayam, lembu, kambing, udang, sotong and ikan.


Memag pesta lah korang kat dalam tu!



Raya kedua kita sambung next post lah. Panjang nau, boleh juling bijik mata nak baca.


3 comments:

Kamalia said...

weh, mr. p dah kurusnya... share la secret, boleh aku suggest kat somiku yg comel tu...huahua

Norliana Abdul Rahman said...

Tak dak secret lia. Healthy eating and exercise je. As cliche as it may sound, but its the truth!

Norliana Abdul Rahman said...

Tak dak secret lia. Healthy eating and exercise je. As cliche as it may sound, but its the truth!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...