05 June 2013

Cara penggunaan tabita

Ok since ramai yang bertanyakan soklan pasal tabita, skin care, etc, mari kita cuba jawab satu2.

Memula, 'mcm mana nak guna tabita'


Kalau aku jawab lahh guna je mcm skincare biasa.. mesti korang nak lempang aku kan.. kah kah...

Jual pandai.. after sales service out!


Ok.. mari kita citer dgn lebih lanjut.

*Nanti ada masa aku update entry ni dgn gambar iye, skang baca je la dulu*


Mula2, picit sikit facial soap kat tapak tangan. 
Sikit je tau. Then campur dgn air sikit and buihkan. You will notice the buih mmg banyak. That's why picit sikit je. Kalau dah terlebih picit tu, sapu lah buih tu kat mana2 yang patut. Leher ke, ketiak ke :p


Dah buih, sapukan ke muka.
Make sure muka basah dah. Cuci muka thoroughly. Jangan la 10 saat jek. Lama2 la sikit. Ada aku baca dlm 3-5 minits gitu. Kalau rajin sila. Tapi aku pun tak de la buat sampai 5 minit. Dlm seminit dua jadik la.


Bilas muka.
Seeloknya, tak payah lap. Biar kering sendiri. Kalau beli exclusive set, ada cara pemakaian dlm tu. Situ pun mention jgn lap. Actually ni mmg common sense. Kalau kita mandi pun, seeloknya jgn lap, biar kering sendiri. Sbb bila kita lap dgn towel, we are stripping away the moisture from the skin.


Pakai toner.
Picit 3-6 titis atas cotton pad. Yg ni tricky sket. Kena pandai adjust according to your skin. Dlm instruction kata 3-6 titis. I would recommend to start with 3 titis dulu, twice a day. Sbb toner ni yang membuang kulit mati and menyebabkan kulit kita peeling. Mcm kulit aku (yang degil hazabullah), memang aku pakai 6 titis, twice a day, until now! Some review, ada yang kata, once kulit dah elok, boleh selang selikan pakai toner. Ada yang paki sehari sekali, ada yang pakai alternate days, etc. So kalau baru nak guna, start 3 titis twice a day. Kalau rasa tak de perubahan, cuba tambah sikit2 sampai start rasa ada perubahan. Kalau rasa dah cantik mcm neelofa, nak maintain jek, boleh kurangkan.

Nak pakai toner, cotton pad tu usap2 lembut kat kulit. Jgn pulak tonyoh kuat2. (I have done that before, punya la desperate nak cantik)

Paham???


Apply daily cream / nightly cream
Masa muka tgh lembab (dgn toner). Apply the daily cream (nightly cream kalau malam). Again, pakai sikit jek. Ambik dlm secuit mcm tu je. Sapu and ratakan seluruh muka. Tips (ni aku buat sendiri) : Basahkan hujung jari. Then bila sapu kat muka, mcm lagi senang the cream nak blend in the skin.


Dah, tu jek. Sangat senang and simple.

Unlike skincare lain (yang aku pernah try), serum ni lah, serum tu lah, essence ni la, essence tu la.. hoiiii setengah jam dok belek muka tak habis2. Penat. Habis duit.


Hope this helps. Lepas ni aku try jawab soklan lain pulak iye..




Ada budak suka kacau aku kemho skang nieh... :)

4 comments:

Unknown said...

Miss nak tanya, contoh kalau kita dah habiskn satu set ni n kulit muka pown dah lawa(konon2nye..hehe)lepastu kita boleh pakai bedak compact n makeup dah kan..? then mcmna dgn pemakaian tabita, stop ke mcmna.? ke cream tabita ni sbnarny bley pakai pastu bley lapis dgn bedak compact..?

Norliana Abdul Rahman said...

hello,

actually bila dah stop peeling. boleh jek pakai cmpact powder and mekap.

pemakaian tabita continue je mcm biasa..cuma toner kalau nak alternatekan penggunaan dia.

hope this helps. :)

Rohayu jumahat said...
This comment has been removed by the author.
Norliana Abdul Rahman said...

hi rohayu,

yes tabita mmg terbaek kan! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...