08 May 2013

Resepi nasi beriyani sedap dan senang

Haritu, saya buat nasi beriyani.

Bukan pakai rempah instant maggi ye.. :)


Pakai rempah ni



Tepuk bahu sendiri sbb berjaya masak beriyani tak-instant


Kat belakang box ni ada resepi and cara nak buat. Tapi leceh ya amat.

And step2 dia pun kemain lagik. Itu la ini lah.

Aku baca separuh jalan, terus kensel nak ikut resepi dia. Buat cara sendiri sudah.


*perasan terer japs*



So what I did

Bahan2

- Bawang besar sebijik, tomato medium sebijik, bawang putih 3 ulas, halia 1 inci. BLEND.
- Butter dlm 3 sudu makan
- Daging 1 peket (aku beli Australian beef yang siap peket)
- Beras herba ponni 1 cup
- Rempah bombay spice beriyani 2 sudu besar. (lebih kalau nak pedas)


Cara2

- Tumis bahan blend dgn butter.
- Masuk rempah beriyani.
- Masukkan daging and masak sampai daging empuk.
- Masak sampai rempah dah agak kering. Ni jap gi aku citer nape.
- Basuh beras, kacau2 dgn bahan tumis tadi.
- Masuk segala bahan di atas dlm periuk nasi, tambah air mcm biasa, masak mcm biasa.




sedap uols.. babai maggi... *eksyen*


Aku ni mmg tak pandai nak bajet air nak masak nasik. 


So masa first time masak, masa tgh tumis rempah and daging tu tetiba mcm berair. Nak masuk beras, aku tatau nak bajet berapa byk air nak masuk karang.

Panic la sekejap.


Terus watsapp chef dari melbourne.


remosh = rempah. Kakak aku punya spellchecker bahasa german. :p


Nasib ada bantuan talian hayat.

Kalau tidak kelaut la jawabnya beriani aku.



Skang ni dah terer sket dah. Meh la dtg rumah aku makan nasi beriani eh?



KLIK HERE : EPHYRA PROMO


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...