11 June 2012

Finally, she’s a big girl!

Some of you may be aware on my breastfeeding journey lepas aku beranakkan sofeya dulu. Punya la bekobar2 nak breastfeed kan… sampai ada satu blog khas utk breastfeeding & pumping.

Kelas kau jahhhh..

Niat di hati nak breastfeed sampai 2 tahun. Alhamdulillah, bukan takat berjaya, ni kira2nya kalau KPI tu, memang significantly exceeded la haku. Sampai dah lepas 3 tahun pun tak stop2 lagik.. kih kih kih…

Walaupun tak dipinta, tapi aku tetap nak justify kenapa aku tak stop masa dia umur 2 tahun.

1.       At the age of 2, time ni dia mmg tak mau langsung minum formula, and tak mau minum expressed breast milk. Ko bayangkan, seharian dia tak nak minum susu, tunggu aku balik je nak gayut. Takkan aku balik keje pun nak halang kasik nenen? Dah la dia tu mmg size kecik mcm tak cukup makan. Lagik la aku tak sampai hati.

2.       At the age of 3, I tried. Couple of days berjaya, but soon right after, dia demam, then we went Hong Kong, and yeah.. thousands of other excuses, so again, I failed.

3.       Sofeya is naturally a persistent, consistent, strong minded girl. Mmg agak challenging nak get her to do something.

4.       Aku pun tak de urgency nak stop her sbb I do not have any plans to get pregnant, yet.

5.       Aku malas nak dengar dia melalak2 and bergaduh2. Bagik je la.. habis cerita (ye bad mother, but don’t judge me because you really dono how she behaves)

So again, at the age of 3.5 yrs, aku finally berjaya stop dia nenen.

Remember this post? 

Its actually a ‘bargain’ thing we did (aku and mr p)

Kitorang mmg dah niat nak stopkan dia sekolah sbb mcm kesian sgt.

BUT

Takkan free2 tak nak skolah kot… cantekkk muka?

So we told her “fine tak nak skolah tak pe, but kena stop nenen”

She said “ok”

Wah gitew punya la tak suka skolah khennnn..

I actually did jot down the detail of what happened and how did we managed, but ntah kemana document tu.

But basically, aku dah prepare mentally that smorang akan get tortured for at least a MONTH.

Somehow, Alhamdulillah, the torture lasted for less than a week. Amazing. Syukur.

Day 1 – 3 tu yang paling seksa. Time nak tido especially.

Ada yang aku kena dukung dia berdiri sampai tido (which can lasts for an hour!)

Ada yang dia ngamuk tak hengat

Ada yang kak jah kena tidurkan dia.

In the middle of the night, few times dia terjaga and tried to raba2, but after pujuk elok2, dia ok and accepted susu botol.

So there, after a week, I can say that Sofeya dah successfully wean off.

Best part, lepas wean off ni, dia langsung x jaga malam. First week tu aku standby jugak bawak botol susu, air panas etc naik bilik.

But after 2nd week onwards, Alhamdulillah dia x jaga malam mintak susu. Merengek sket2 tu ada lah, but after peluk2, pujuk2, dia tidur ok. Offer susu pun dia tak nak.

Now dah a month plus.

Ada la sekali tu accident, tgh2 mlm sedar2 aihhh dah menyonyot nenen.. kah kah kah… Masa dia nak switch to other nenen tu aku said nicely.. “eh kan dah tak de nenen…”

Sib baik tak ngamuk tgh malam.

And twice, siang2 hari dia pernah gurau2 nak mintak nenen. Dok meraba2, menyakat aku nak selak2 baju. Haishh.. cheeky sungguh.. hahahha

She actually remembered u know.. that we had a deal. No skolah, no nenen.

Aku risau gak ni. Next year mcm mana. Kang buatnya dia ingat..”adik kan tak nenen, nape nak pegi skolah”

Mamposss…

But we are trying to pujuk2 her about the school thingy, hopefully she’ll be ok next year.

Yang penting skang dah berjaya wean off nenen.

One step at a time la kannn..

So kalau nak tanya tips… minta maaf, aku pun tak tau nak kasik tips apa. I mean, aku berjaya wean off sebab aku buat deal dgn dia. Bukannya cara letak kopi ke, limau ke etc.

Masa dia umur 3 tahun dulu I tried letak ubat (iodine supplement). Tapi budak ni bijak ya amat dia suruh aku pegi basuh. Menggogoi2 nangis tak hengat sampai aku pun sudah naik fed up, haihh basuh je la kasik nenen lagi aman!!

So pada yang mengalami kes serupa aku.. err.. gud lak lah ye… hahahha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...