12 September 2011

Balqis and school

Ini entry tak de draft2, tak de gambar2.. ini luahan perasaan semata2..

I admit that aku mmg not a superb mother, aku jarang2 check bag skolah balqis. Dulu mula2 mmg tiap2 hari aku check bag skolah, homework siap ke tak.. yada yada..

Lama2 aku sendiri alpa. Lupa tanggungjawab. Sekali sekala je check.

*Lempang 15 kali diri sendiri*

Then exam memula dulu dpt no 26.
2nd time exam, lepas aku bebel sket dia improve, dpt no 15.

Then aku, dgn dia2 skali lupa diri gamaknyer, kali ni exam, dpt no 26 balik. And in term of overall Tahun 2, dia dpt no 45.

Kalau mcm ni punya prestasi, next year ada harapan nak turun kelas.

Nak bebel lebih2, tak guna. Cermin diri sendiri dulu konot. Kau pun jarang nak put in effort nak monitor anak kan?

Last week aku mintak bag dia, aku nak check buku2 dia semua. Dia cakap "alaa tak yah la ma"
Aihh.. aku bukan mintak permission, aku nak check bag!
So I told her, "BAK MAI BAG SKANG! JANGAN NAK KUARKAN ANY BOOKS!"


Then dia pegi ambik bag, and you know what? aku dgr bunyi ZIP BUKAK!

Means, dia nak kuarkan some books/something from the bag tanak kasik aku check!


Aku pegi tengok, dia tgh kuarkan 2 buku latihan, BM and English, sebab tak nak kasik aku check.

Apa lagi, aku ni elok2 tak marah, terus naik hantu.Hangin tak kau?

Aku paksa jugak nak check semua buku2 dia. Hasilnya..

1. BM and Englisgh especially, memang teruk. Ada tu since April buku tak bertanda. Ada keje yang tak siap. Byk remark  tak best like "Jumpa Cikgu" on some of the pages.

2. Maths and Science quite okay. Buku bertanda elok, and keje siap on time. Tak de remarks negative from the teachers

3. Buku Muzik paling best and cantik.Paling byk remark positive (like Good, Well done, dpt star etc)

So aku dok pk..

Anak aku ni ada interest in music ke? I mean.. she has wonderful voice (tak ramai yg tahu, sbb balqis ni pemalu ya amat) Tapi sesekali dia nyanyi (of course dia tak perasan aku dok curi2 dengar) I seriously tell you, dia ada bakat nak jadi next Siti Nurhaliza.. ecewahhh.. buleh ai tumpang glamer..

Ok seriously apart from the music thingy..

Ok la mmg i admit aku pun tak monitor dari awal kerja rumah dia. But, but the teachers?? I mean what have u been doing?
Aku tanya balqis, tak pernah hantar buku ke? 
She said, kekdg siap keje lambat, cikgu dah keluar kelas. 
Aku tanya, tak boleh hantar the next day ke? 
She said takut cikgu marah
Aku tanya, cikgu tak mintak buku ke, cikgu tak check ke sapa hantar, sapa tak hantar?
She said tak de....

Aku tanya lagi kalau cikgu suruh jumpa ni, pegi jumpa cikgu tak?
She said tak..
Aku tanya habis tu cikgu tak tanya ke? kan cikgu yang suruh jumpa?
She said ntah.. cikgu tak tanya pun..

Sigh...Frustnyer haku..

To be fair for the teachers, they have over 40 students in a class nak monitor. Ye la, dah masuk public school cenggini la kekdahnyer.. Can't espect lebih2..

Kalau aku banyak duit, mmg aku masukkan dia dlm private / international school dah. Tapi tu ler, fees jer 3 ribu sebulan. Cabut bulu ketiak aku nak bayar pun blum tentu cukup :p

Patutler kakak aku cabut pindah Canada. Dia kata one of the main reason is education anak2. Which memang betul la, aku pun nampak skang.

Kalau report card dat kat sini, dtg jumpa cikgu, ambik report card, cikgu tu just tunjuk kat aku markah and grade balqis, tak sampai 3 minit dah habis. Tgk remark dlm report card, dari zaman aku kecik, sampai skang, the standard remark adalah

"Tahniah, ada peningkatan. Teruskan usaha untuk lebih berjaya di masa hadapan"

Compared to apa yg kakak aku citer kat Canada, anak2 dia bila ada any feedback session dgn cikgu, mesti pihak skolah/cikgu akan bagitau in detail apa benda yg elok and perlu di improve. In detail okeh.. bukan takat general remark yang dah 20 tahun basi.

Frust sgt.

Tak pe la konot, improve apa yg boleh. Start la check bag anak kau hari2 dulu. Pas tu baru citer nak pindah Canada ke nak masuk private school  ke...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...