04 April 2011

the incident in melaka

remember my cuti2 to melaka post here?

i mentioned yang ada incident sofeya injured sampai pegi spital kan..:( so here it goes.

*sebenarnya aku mcm berat hati nek menulis pasal ni sbb rasa bersalah and i wish the memories would go away, but.. hehh.. at least ada pengajaran kan..*

some of you may know tebiat anak aku yg sorang yg, dgn tantrum nyer, dgn mengada and suka menjeritnyer, and dia ni mmg tak suka duduk car seat for baby, tak suka duduk high chair, tak suka duduk stroller and anything yg sewaktu dgn mereka2 itu.

if you remember my post masa aku pegi aussie, dia kena duduk dlm car seat (kat sana compulsory kan) for every journey. and kalau journey tu sampai 1-2 hours, the whole duration la dia akan melalak and menjerit sekuat hati sampai muntah2 kedarah.

mmg tak sampai hati tgk. :(

kat sini, sbb tak compulsory, so ada kala (most of the time actually) aku tak dudukkan dia lat car seat. sbb tak sanggup nak tahan dia buat perangai and tak sanggup nak menahan migraine aku pulak kang..:p

so back to melaka.

dia tgh sronok2 main dlm kereta, with all of us. mr p was driving dlm melaka town (nak pegi jonker street). taklaju mana pun.. ye la tgh cari parking kan. sofeya was sitting right next to me and aku tahan dia pakai tgn aku sebelah. (can't remember apa aku tgh buat dgn tgn lagi sebelah)

then suddenly mr p emergency break.

and aku tak sempat sambar sofeya.

and sofeya jatuh ke bawah seat.. tersungkur.. kepala kat bawah.

*hati aku remuk everytime aku mengingatkan incident ni. and the image keep on playing again and again in my mind.. :(*

my first thought.. OMG, aku takut tengkuk patah ke hapa ke.

then when i picked her up, she looked okay, crying, of course. tapi generally okay. aku tanya sakit mana, dia tunjuk kat kepala. aku check all around her face, tak de bengkak, tak de luka. tapi dia kata "sakit.. sakit..."

so aku checked and checked.. and guess what, kat tgh2 kepala dia ada luka sikit. bleeding.

*aku nak pengsan*

panic kejap aku.. takut kena skull ke apa ke kan...

i dono la nak judge teruk ke sikit ke.. well to me dlm sejarah hidup sofeya, ni luka paling teruk la. tapi not la teruk as in sampai berdarah2 meleleh2 non stop.

:(

so we went round and round nak cari klinik, and waddayaknow.. time ni la klinik tak de, yg ada pun, dokter nyer tak de...

so kitorang pegi la ke spital terus. mahkota medical center.

oh btw, sofeya dah stop nangis dah. dia kata kepala dah tak sakit.. boleh?? aku jer yg blum stop panic.

sampai spital, terus pegi kat A&E. sib baik org tak ramai, so cepat masuk jumpa dokter. dokter kata, kena CUKUR RAMBUT sket and kena JAHIT and kena ambik X RAY.

aku tak panic bila dgr kena jahit sbb the dokter mentioned taruk GLUESTITCH. meaning no jarum and benang involved.. phewwww..

TAPI!!! CUKUR RAMBUT???? my girl??? seriyes aku terbeliak bijik mata kat nurse tu and said "betul ke? nak kena cukur ke????"

nurse tu kata "sikit je kak.. kat tempat luka ni jer"

ye la.. anything la kan.. as long as okay.

luckily, the nurses kat sana semua friendly and charming and baik dgn budak nieh and tahan perangai dia. pandai pulak melayan sikecik ni and distracting her.

cukur rambut dia was okay.. sikit jer pun. bila dah sikat2 balik dah tak nampak botaknyer. (in fact skang dah tak de nampak beza pun)

then bila nak taruk the gluestitch tu she cried a bit. dono la.. sakit ke, pedih ke..and nothing surprising, aku pun melalak sekali.. :( tanpa segan silu depan2 nurse tu aku melalak.. emo.. i knowwwww..

dah diam sekor2 mak dgn anak.. tepek the bandage pulak.. sket je la.. mcm sticker jer pun..

ni la rupa nya my partially botak girl..

tgh tunggu nak x ray..

dah selesai acara meng-gluestitch, kena tunggu kejap nak ambik x ray pulak. masa ni, sofeya dah balik ke perangai asal. melompat, berlari, menyanyi and bergaduh dgn kakaknyer..sepertu gambar di atas, mmg dia nampak happy mcm tak de apa2 kecederaan yg berlaku.. hmmmm..

masuk x ray, pun alhamdulillah tak de masalah, sbb dia pun suka ngadap camera ambik gambar, so aku auta dia kata kita nak ambik gambar, adik kena senyum.. ngehehhe..

dah selesai x ray, tunggu lagi kejap nak jumpa dokter balik.

sofeya masih setia berlari2 ke hulur kehilir menyanyi2 kegumbiraan. partly, aku bersyukur sbb, maksudnya dia okay la kan.. partly.. aku mcm heran.. sbb lasak sungguh budak nieh.. kalau aku ler.. mmg kalau sakit tu. muncung 5 kaki dah..:p

masuk jumpa dokter, dia still nyanyi2. sampai dokter pun heran.."sakit ke idak ni? boleh nanyi lagi eh?" and the dokter pun kindda double triple check the x ray tu tgk ada ke tidak retak mana2.. hahahha

alhamdulillah semua ok.. syukur.

3 days after that.. kat kl, pegi klinik nak bukak bandage nyer.. cenggini la rupa masa tu

the yellow thingy is the antiseptic cream dokter sapu, the purple thingy is the gluestitch, dah completely hilang dah now..

now...

i know that its my fault. tak payah tambah garam kat luka aku okeh?

however i think this incident taught her well. everytime naik kereta sekarang dia sendiri insists nak duduk dlm car seat nyer. (most of the time lah.. ada jugak time2 yg dia ngada..but bila aku remind nanti jatuh berdarah.. terus dia takut...)

skang alhamdulillah dia dah okay.

dah boleh pegi berjimba jimba...:)

sekian...:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...