06 January 2010

aku nak citer pasal skolah balqis kan?

so here it goes..

orientation day was on 2nd Jan, Saturday. aku sebagai mak yang first time anak masuk skolah, tergagau2 lah bertanya "nak bwk beg ke idak?" kakak aku cakap x payah.. bukan buat apa pun.. so pagi tu aku, mr p dgn balqis dgn sonoknyer pegi skolah melenggang.

sampai jer tgk budak2 sumer bawak beg!!!!

dan saya mak yang kalut.. "eh cepat la u!! balik ambik beg balqis"
sib baik mr p rilek.. "takyah ler... ada jugak tu bebudak yg x bwk beg.. jgn kalut bley??"

so sampai2 jer.. budak2 beratur ikut class.. cikgu dah kasik warning "ibu bapa sila ambil 10 langkah kebelakang... jgn berdiri rapat dgn murid!"

aiihh.. aku pulak yang nak nangis.. balqis aku tgk rilek jer..

gambo kat FB ye.. maleh akak nak upload 2 kali..

lepas tu.. cikgu bawak budak2 pegi class. then cikgu buat announcement..salah sorang parent uruskan ambik file, beli baju sukan.. another parent masuk dewan dgr taklimat...

di sini lah frustration aku setat...

taklimat sgt berjela2... sampai aku tak leh nak differentiate mana point penting yang aku patut take note or was it just ceramah bebelan semata2. pas tu yang bestnyer kan one parent pegi ambik file and the teachers specifically said only one parent jer bley masuk dewan (sbb tempat tak cukup)? so mr p pegi uruskan file & baju, aku masuk dewan. tup tup masa taklimat tu dia dok cakap that we have to fill in this and that borang dlm file yang dah di ambik..

i was like? heh?? wat file?? borang apa? bila nak kasik?

paham ke kekonfiusan aku?

udahnyer masa 1st day of school, byk ler buku / borang aku tak isi completely and tak bagi balik...

then my second frustration.. isi borang...

dulu masa register sekolah, aku dah kasik info, nama, ic number, photocopy ic, surat beranak etc. skang, dah masuk skolah, kena isi lagi skali??? kena bagi lagi skali all the docs??

bukan takat isi sekali lagi.. i think dlm file tu.. easily tak kurang dari 5 kali kot aku isi same information, like my name and my ic number.

penat okeh?

tak de centralized database ke? mana pegi graduan2 IT semua?

aku bising kat kak ani... she answerd simply "hhmmpphh... hang baru sekali liana.. aku ni anak dah 3 org skolah kat situ.. aku rasa mcm nak photocopy 10 keping terus surat branak bagi kat depa!"

ohh kehhh..

sigh.

nak dengar my 3rd frustration?

ada 340 murid tahun 1 tau.. and only 9 classes. sila buat operasi bahagi.. agak2 brapa budak satu kelas? tak ke dlm patploh?? ramai giler okeh.

aku pegi tgk time rehat on first day.. berterabur ya ampun!! mcm kambing kuar kandang pun ader.. muahahah.. i tried to make myself invisible.. konon nak perati dari jauh. tapi aku tgk balqis cam dah terpisah dari kawan2.. and she like wandering alone, blur2 dono where to go and wat to do... iskk.. sebelum aku nangis.. (aku ye.. bukan dia) aku panggey la dia, suruh duduk kat meja canteen, makan.

then nak balik, sigh... cikgu kata tunggu kat gate sekian sekian.. tapi what happened was (for the last 2 days lah) berterabur!!! again!. mak bapak meluru masuk sampai ke kelas.. budak2 berterabur..

sigh.

ke mmg mcm ni eh? aku jer yg ngada nak bentang carpet merah utk balqis? kuikuikuiii

ok lah.. udah abt my frustration..  not all that bad eh?

balqis is a smart girl.. quite independent i wud say. tak de nangis langsung. kan aku cakap dia x bwk beg? ada hikmah beb.. sbb dia tak bwk beg, dia terpaksa pinjam stationaries from the girl next to her.. and from there on they became frens..

dgn budak tu la (aina..sweet girl) dia ke hulu ke hilir.. in fact time rehat pun berdua. aina ni very2 independent. 1st day, mak bapak tak de teman pun. time rehat dia pegi sendiri beli makanan, basuh tgn, letak pinggan dlm besen semua sendiri.

impressed nyer aku!!!

so aku cakap kat balqis.. nak pegi mana2 dgn aina okeh? minta tlg aina klu x tahu apa2.

apart from that, i really like the guru besar. like my sister described, dia ni mmg strict, tapi very humble. in fact dia sendiri tunggu budak2 tahun 1 kat depan gate, make sure semua masuk skolah elok2 (and make sure mak bapak tak masuk dlm tunggu mueehehh)

balqis pegi skolah k ani tolong antar.. balik skolah klu sempat, aku ambik.. klu x.. k ani ler jadik supir. semlm aku dah training dgn k ani hantar-ambik dia. berkali2 aku pesan kat k ani tunggu kat sini sini.. itu ini aku pesan.. dia cakap "excuse me????  hang toksah sibuk lah... anak aku dah tiga ketui sekolah sini aku yg dok hantaq-ambik.."

mueheheh..

sib baik ada k ani... esok2 dia dah gi canada.. camno? sesapa nak volunteer nak jadik supir aku?

dah masuk tahun 1 ni.. aku pun semangat ler buat jadual balqis lepas balik skolah nak ngaji and maths alternate days..

day 1 - followed schedule accordingly.. ngaji for 1/2 hour dgn auntie jaja.. then homework..
day 2 - kol 8 dah tido!!! maths ke mana homework ke mana... nak kejut kesian.. penat sgt kot..

hari ni 5.45 sharp aku nak calo... well at least this week aku nak balik awal.. next week ok la kot mintak tlg k ani ambik..

gitu ler citernyer.. i hope she enjoys school. lama lagik ni nak skolah!

13 comments:

Cik Puan Kamil said...

Hai... nampaknya bukan aku sorang yang frust dengan sekolah....

Konot said...

ye bukan hang sorang... ramai lagi aku rasa... tapi nak buek camno.. terima jer la..

Nomee said...

Dah sekolah.... dah besar..... cepatnya lah

Konot said...

nomee.. aiman bila nak masuk tadika?

Amy said...

Bestnya anak dah pi sekolah :).Kalau aku jadi ko, aku akan camtu. Lagi kiasu dari ko aku ghaser kut.

Konot said...

amy.. scorpion kan beb..hehehe

Alfian_Troxion said...

nanti pejam celik... dia dah abis derjah 6. lepas tu pejam celik lagik sikit, dah ada orang masuk minang...

uwaaaaaaaaaaa!!!! :'(

Konot said...

jawa.. aih apsal plak nko yg sedih nieh???

Linda said...

Eik??!! Macam samer jer ngan aku nyer experience...Jangan² kita hantar anak kita sekolah yg sama, dak??

Konot said...

linda... klu tak sama pun.. i suppose semua public school ada masalah yg sama... anyway balqis skolah SKTM2.. nko skolah mana?

Linda said...

SKBK2...hehehe...persamaannya, "SK**2"

macam skolah cik Nuwen, dia baru first taim buat 2 sesi, cikgu² tak cukup...ampun lagik aa...

balqis dah dapat text books?

Konot said...

linda.. dia baru dpt text book semlm.. nuwen dah?

Linda said...

belum...tak tau bilerr..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...