24 June 2016

Resepi Ketam Masak Lemak Cili Api



Yang lain lauk sampingan. Nak citer ni aku masak ketam!!



Believe it or not ni first time aku masak KETAM. Yesss seumur hidup tak pernah weih!!


Ni sebab mr p pegi pasar dgn mak dia. Aku tak sihat kot haritu. So balik2 je dia cakap


"I ada beli ketam. My mother dah potong and cuci siap. Nanti masak yeh"


WHATTTT?????


I tak jamin yehhhh the outcome!! hahah


Tapi actually tak payah mana pun nak masak ketam. Siap call adik ipar aku tanya mcm mana nak tau dah masak. Rupanya kalau dah merah2 tu dahla yeh? Kejap je.. ingat lama nau!

Cuma leceh sbb besar. Mcm dalam kuali tu 2 ekor aku masak. Penuh satu kuali!



So the resepi!


Actually resepi ni jugak yg sama aku guna utk masak ayam lemak cili api. Cuma kalau ayam tu kena masak lama sikit. Ketam on the on the other hand, masak kuah dulu, then baru masuk ketam.

Bahan-bahan (agak2 sukatan)
Bawang putih / halia / cili padi - tumbuk halus
Kunyit serbuk (cos I dont have kunyit hidup)
Daun kunyit
Santan
Garam
Air
Minyak masak


Cara masak
Panaskan minyak. Tumis bahan yg tumbuk tadi. 
Masuk air, daun kunyit, serbuk kunyit and biar masak.
Masuk santan, perasa dgn garam.
Last sekali masuk ketam. Tutup periuk and biar sampai ketam warna merah2.


Siap!!


Sedap berganda2. 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...