07 January 2016

First week of school

Seingat aku, tak de la penat camni. Maybe tahun ni extra penat because both of them masuk sekolah baru.

Balqis masuk Form 1 and Sofeya tukar sekolah.



Lama tak gosok baju!!


Orientation pulak hari and time yang sama. Aku dgn adik, mr p dgn Balqis.Nasib la sekolah dekat2, so adik habis awal sempat aku menjenguk Balqis kat sekolah.

First day paling hazabedah penat. 

Woke up at 5am (Aku dgn mr p posa). Then terus masak siap2 (bekal, breakfast, lunch). Naik motor hantar adik ke sekolah. Thank God for the motorbike, kalau naik kereta, kena keluar rumah kol 6.30 kot.

Walaupun jarak rumah - sekolah about 1km tapi jem dia lain macam. Especially first few days of school, mak bapak semua turun padang.


Aku tunggu Sofeya sampai time rehat. Just to make sure she is okay, tahu jalan pegi balik kelas.


Yg kecik tu Sofeya.


Believe it or not, aku la yang buat muka tak malu pagi tu meng-ice-breaking-kan Sofeya with the friends. Kiri kanan depan belakang semua aku yang introduce kan..hahhaa.. Harap dia, mmg membatu je la. Malu katanya.

Hari2 dia report kat aku, sapa nama kawan baru, rehat dgn sapa etc.

So far so good.


Balqis pulak, aku tanya, "Nak mama teman ke? Nak mama dtg time rehat ke?"

Muehehe... 


Of course la dia tak nak.. dah Form 1 kan. Tapi dia kata ada je parents yang datang. Bersalah pulak aku rasa. Tapi dia ok je. Cuma seminggu ni, dia demam. On off. Siang hari mmg dedar2 sikit badan, tapi tetap nak pegi sekolah. So lepas lunch tu aku bagi ubat siap2.

By the time balik petang, mmg dah lembik. Lepas dinner terus tidur. Badan panas. Aku cakap esok tak yah gi sekolah. Tak nakkkkkk nak pegi jugak!


Ye la awal2 ni banyak cikgu bagi info penting. Like meeting kelab/persatuan, taklimat itu ini.


Nasib hari ni last. Esok Form 1 cuti. Rehat la puas2 3 hari ni.


Gambar Balqis? Memang tak de la. Aku kuar je henfon terus 

"JANGAN LAAAAAAAAAAA!"


Nyampah.


Kenangan itu penting tahu???

hmmphh..



Nak mengambil Balqis belah petang tu lagi satu hazab. Jem ya ampunnnn. Pakal la cuaca sekarang asyik hujan, so aku mmg drive je la harung jem. Esok2 kalau dia dah sihat, cuaca okay, mmg jalan kaki je la.


Dulu time Balqis sekolah pagi, rasanya mcm tak hectic sgt. Ntah la maybe diorang both same school. Or maybe badan aku baru nak adjust timing.




Budak ni memang senang makan breakfast pagi2. Habis gak semangkuk cereals. Balqis dulu, mmg tak boleh langsung masuk apa2. Jenuh aku cuba train perut dia nak accept makanan pagi2, asyik la nak termuntah.

Tapi yang bagusnya aku boleh bangun kol 6.30, siap diri sendiri je, terus hantar Balqis kol 7. hehhehe


Dgn Sofeya, I have to wake up 5.30. Nak siap diri sendiri, nak siapkan dia lagi, nak siapkan breakfast dia lagi. And normally aku masak siap2 utk lunch. Supaya balik je dari hantar Sofeya, I can start doing my work. Kadang tu keluar sana sini takut tak sempat masak.


Penat weih. Tapi bukan komplen ye. Adjustment period kot. Lama2 nanti biasa lah.


Actually tak sabar tunggu 2 tahun lagi, both of them sekolah sama sesi. Sekolah rendah kat USJ ni, dengar kata semua sesi pagi. Tak de petang. Kan selalu Tahun 1,2,3 petang kan?

Not here.


Meantime, bertabah la mama. 




2 comments:

Cik Sar said...

Dua2 sekolah pagi ..nasib la sofeya senang bangun kan..kalau si hakim, tak abis2 5 more minutes dia.. nasib baik dia still sekolah petang , so kurang la aku menyinga pagi2.

Norliana Abdul Rahman said...

Balqis petang tahun ni. Sofeya yg pagi. Hakim sebijik balqis. Asyik la 5 min. Dari kecik sampai dah besar panjang tak berubah! Hahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...