02 April 2015

Kay Parlour, Online Banking and Poslaju

Nak kata aku ni dah terer melampau buat online business ni langsung tak lah. Website pun masih terkedek2 sana sini. Sale pun belum berkodi2 sampai boleh ambik gambar brg2 pos penuh bersepah satu rumah dengan caption 

ADA LAGI NAK SELIT POS HARI NI?? #poyo

Tapi sedikit sebanyak tu aku tahu lah. Mengadap karenah customer tu boleh tahan la bermacam ragam. Tu la penghibur hati aku jugak hari2.

Yang elok ramai, yang fussy pun ramai, yang tak pernah beli online pun ramai, and jangan terkejut yang tak ada bank akaun pun ramai!

Tak ada bank akaun ya, bukan tak ada ONLINE BANKING.


Tak ada online banking tu mmg boleh tahan ramai. Kebanyakan yang beli, they will have to go to ATM/CDM nak transfer duit. 

My advise to you guys, be it korang suka shopping online atau tak, register la for online banking. Tak kisah la Maybank2U ke, CIMBClicks ke, or any other banks. Mungkin awal2 nak register tu agak leceh, nak isi form, verification bagai.




Tapi once you have it, tersangat la senang and memudahkan hidup!

Bayar bil boleh buat
Shopping online obviously boleh buat duhhh
Simpan duit pun senang (ASB, Tabung Haji boleh transfer online)
Bayar zakat pun boleh
Bayar saman kereta pun boleh!


Pendek kata hujung bulan dpt gaji, ngadap online banking for 30 minit then setel dah urusan segala pembayaran!

Kekdg bila aku pegi pos ofis and nampak org beratur lama2 nak bayar bil, rasa mcm nak pegi approach bagi ceramah free suruh guna online banking. 

Tapi tu la, tak semua org ada awareness pasal ni. Hopefully in future bertambah la kot awareness ye?



Lagi satu yang I feel ada golongan yang tak berapa sedar is online shopping ni actually involves 3 parties


Buyer - Courier Service - Seller



Tapi of course Courier Service (contoh Poslaju) tu tak penting bagi buyer, and kalau aku jadi buyer pun aku tak pedulik. Aku deal dgn seller, aku bayar, aku nak brg aku sampai. Kalau tak sampai, aku call seller, bukan call Poslaju!!

Tapi aku cuma nak bagi awareness jugak, that Poslaju ni la memainkan peranan yang sangat penting. 

Sebab tu bila customer bayar duit, aku pos brg, I will always bagi customer Tracking Number

Contoh

EF123456789MY


Tracking number ni digunakan utk track barang yang aku pos, dari awal pos sampai la brg tu dah selamat sampai ke tangan customer.


Boleh klik website poslaju track and trace dan enter the tracking number



So korang yang suka shopping online, mana2 pun korang beli, make sure dapat tracking number yang valid dari seller. Baru tau seller tu dah pos brg ke tidak.


Kadang2 kita paham customer nak barang cepat. Poslaju (and other courier services) kalau tak salah aku menjanjikan 1-2 business days untuk delivery, depending on area.

So itulah juga yang aku janjikan pada customer. 

And most of the time mmg brg sampai on time. Tapi biasa lah, kadang2 Poslaju pun ada masalah yang tak dapat dielakkan. Contoh kalau festive season brg mmg melampau banyak so delivery agak lambat.

Pernah juga aku terkena sekali Poslaju lambat hantar (after 2 days baru keluar tracking number) rupa-rupanya diorang missed whole batch.

Habis nak buat mcm mana kan? Jenuh la aku explain satu2 kat customer.

Benda2 mcm ni diluar kawalan aku. Tapi sebaik mungkin aku cuba bantu explain mana yang boleh.



Ada juga customer yang fobia tak nak pos langsung. Nak pickup sendiri atau minta aku hantar.

Paham, and boleh je diuruskan.

In fact we do deliver sekitar area Shah Alam. Monday - Friday between 2-4pm.

Lain dari tu, boleh arrange.

Nak pickup sendiri pun boleh. Ramai customer selalu singgah before or after work ambil brg. Kekdg tu time tgh tunggu Balqis balik skolah pun sempat jumpa customer depan gate skolah :)



Online shopping ni senang and simple. Tapi kadang ada pihak yang tak responsible and ambil kesempatan tak berlaku jujur, tu yang tak best. Dah tak pasal buruk nama online seller.



Tapi so far, I am enjoying what I do. Banyak seronok dan banyak belajar benda baru. Hopefully, bertambah maju la Kay Parlour hendaknya.




Hah tunggu apa lagi..cepat la klik pegi shopping :)





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...