01 March 2015

Citer Balqis

 Lama tak cerita pasal Baqis kan?




Balqis dah Tahun 6!!


OMG how time flies!  Masa aku baru start blog ni she was like 2? Rambut pun curl mcm Goldilocks (which somehow hilang when she was 4)

Sekarang dah nak ambik UPSR. And she said nak make sure dpt 5A sbb nak masuk sekolah bagus, and she even thought of going to boarding school.

I'm sorry.... but whattttt????


Please, you are staying under my ketiak, like forever!


Tamau citer panjang pasal asrama because I swear even the thought of it will make me cry!


Ni one of the main reason aku sibuk tahun ni. Believe it or not mmg aku tak de hantar anak2 aku tuisyen. Memula agak cuak jugak, especially bila tengok kiri kanan depan belakang semua org like 95% hantar anak2 pegi tuisyen even dari darjah 1!

Tapi I somehow feel, if we can spend time monitor anak2 belajar consistently, Insya Allah boleh.

Balqis ni Tahun 1 - 3, memang excel belajar. Top 3 - 5 dlm kelas tu sudah tentu. And when you go to good school mcm SKTM2 (Top school dlm daerah Gombak) pencapaian mcm dia tu mmg boleh dibanggakan.

But somehow when we moved here (Shah Alam) and she moved to her current school, her academic merosot.

Tahun 4, aku paham lagi, maybe agak susah banding dgn Tahun 1,2,3. Plus nak kena adapt to new school, new friends.

But sampai Tahun 5, mcm tu jugak la academic. So so je. Even tho masuk class yang pertama but since this is average school, I feel selagi tak dapat all As or top of the class tu then kena byk lagi usaha.


Sound typical Asian parentkah?


Well aku tak de la pressure mcm mana pun, reason aku pressure pasal I know she has the potential. And mainly aku pressure sbb dah start nampak dia byk main and malas belajar.


Sapa tak pressure kan?


Kalau dah usaha betul2 tapi masih x dpt 5A, aku paham. 
Tapi kalau ngadap henfon pagi petang siang malam, mmg nak kena sebat la jawabnya!


Last year mmg agak teruk la aku pressure dia. Nangis2 kalau belajar dgn aku.


Tahun ni, surprisingly banya berubah.

Alhamdulillah.


Dari segi result ada nampak improvement sikit2, but paling penting nampak dia sendiri dah byk usaha, TANPA DISURUH.


Kalau dulu bergaduh2 nak suruh dia study, masam muka memcuka muncung boleh sangkut hanger.
Tapi sekarang dia sendiri willingly berkurung dlm bilik study buat apa yg patut.

Kalau dulu nak habis satu set buku ulangkaji latihan tu Masya Allah bukan main lama lagi.
Tapi sekarang baru bulan March ni dah 2 kali beli dah buku baru sbb habis buat.


Sejuk hati aku.


Kalau camni usaha, Insya Allah you will get what you want in life.


But no no for asrama ye, nanti ma nanges :(







3 comments:

Cik Sar said...

Hahahaha..anak aku pon sama nak g asrama..dia ingat best kot .. aku cakap can..tp asrama dekat2 je..cth sbp intergrasi gombak ..dekat je dengan hopis babah dia.. jom doakan anak2 kita dpt 5a.

Norliana Abdul Rahman said...

Eh anak kau sekolah sktm2 ke? And sekolah integrasi gombak ni ok ke? Boleh cekidaut gak ni..

Cik Sar said...

Dengar2nya bagus sekolah ni.. masa spm tahun bila tah dia one of best school kat msia katanya.. which is aku baca somewhere pun cakap benda yg sama .. tp words integrasi tu apakah maksudnya ye..aku pun kurang jelas. Kang aku nak gugel. Ank aku sktm2 .. nebes lak aku memikirkan expectation cikgu2 sekolah dia utk upsr kali ni. Tp aku berlagak watlek watpis je didepan dia ..tp kalo melampau sangat dia mengadap pc kalahkan programmer, memang aku bertukar menjadi raksasa hijo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...