04 August 2014

Selamat Hari Raya 2014

Believe it or not, ni la kali pertama aku tak de gambar raya whole family!


Ntah la apa yang dikalutkan sangat, sempat ambik satu je. Tu pun senget benget and blur. Yang banyak gambar sebab orang dok ambik and tag dlm FB / IG. Tak pe la. Redho. Feeling2 privacy lah sikit kekdahnye.. puih.


Tapi apa-apa pun tahun ni aku memang champion... pasal ni la kali pertama dalam hidup aku incharge masak rendang utk raya. Dari beli barang sampai masak, akakkkkk yang buat tahu!

Terer tak terer?

Bukan utk sorang dua makan tapi TIGA EKOR ayam okeh! *flips apron*



Bahan2 semua aku dah beli on Friday before raya. Takut habis brg and ramai org kalau nak tunggu weekend.


On Sunday tu baru la aku pegi rumah mak aku, bawak brg2 mentah nak masak. Sebab rumah aku kan dapur letrik, nak masak rendang lama2 ni mau bil letrik aku cecah 600 next mth!




Tudia, periuk mcm kan nak masak kenduri!


Tapi tak de la champion mana sgt, takat rendang ayam je la aku masak. Tak larat kot nak masak mcm2. Teringin jugak nak buat menu special pagi2 raya. Cam mee kari ke, nasi minyak ke. Tapi mengenangkan raya aku ni, berkejar ke sana ke mari, lupakan la hasrat tu. Nak mengangkut makanan tu dah satu hazab.


Rendang ni mmg aku tinggal kat rumah mak aku je. Sebab mmg sedara mara akan dtg ke situ visit parents aku. Sebab aku mmg ikut mr p balik Melaka, at least dpt la ringankan beban diorang tolong masak siap2. 


Raya pertama, pagi mr p solat kat rumah mak dia in Subang
Dah setel salam2, kitorang gerak ke Selayang (rumah mak aku). 
Raya kejap kat Selayang, then gerak ke rumah uncle mr p kat Shah Alam pulak.
Then another house in Shah Alam
Then another house in Seremban.
Petang baru sampai Melaka.
Malam beraya lagi satu rumah kat Melaka.

Fuhhh penat!


Raya kedua, dengan bangganya bangun kol 9 pagi. Haibat tak aku?

Pas tu beraya kat rumah relative for lunch.


Baruuuu la dapat bertenang2 ambik gambar. Ni pun ambik from FB orang.



Si tembam dgn Gina, cousin mr p.



Dgn cousin2 mr p. 


Raya ketiga, bangun kol 9.30 pagi. Lagi haibatttt tambah stgh jam!

I dono about KL, tapi kat Melaka pagi2 hujan. Tutup langsir, mmg tak sedar matahari dah naik.

Tapi aku ni, bangsa tak boleh tido lepas matahari dah naik. Memang mengundang bencana nama dia. Sudahnya, memang seharian aku sakit kepala bawak sampai ke malam.

Tambah dgn raya, most of the time spent either dlm kereta atau rumah orang dok makan. Nangis lah jawabnya tahan sakit kepala.


Malam tuh, relative mr p buat BBQ. Ramai2 diorang sewa this one resort / bungalow Casa Rasa Sayang kat Melaka.

Tempat ni cantikkkkkk sangat and with the price (boleh sewa bilik) and facilities yang diorang offer aku rasa sangat2 berbaloi. Makanan pun sedap sangat even aku tgh pening pun boleh makan bertambah2 :p


Antara relative mr p. 


Abaikan muka aku. Memang lipstick ke lipbalm ke satu benda aku tak taruk. Tudung pun belasah tudung syria jek sbb tu la yang paling selesa and senang. Smorang pun dah perasan muka aku penat sangat. Penat pun ye, tapi yang paling x tahan masa ni is pening. 


Lepas makan balik KL mlm tu jugak. Kol 12 lebih malam sampai rumah. Tukar baju kaftan, bukak contact lense and terussss terjun katil.


Esok pagi bangun kol 10 kahkhakhakhakha.. 


Tapi skang dah insaf.. hari ni bangun seperti biasa dah sbb budak2 dah start skolah *yawn*


Kalau nak summary, aku rasa raya ni paling simple kot. baju raya pun x de (recycle baju pakai masa adik ipar aku kawin). Cuma beli utk anak2 je.

Pegi bercuti pun x de. Normally kalau raya kitorang sekali arung pegi jalan terus.

Tapi ok lah, tak de komplen pun. Happy jek smorang. 

Yang penting skang nak kena kasik slim balik.

*pegang perut*



So how's your raya?




2 comments:

Cik Sar said...

Selamat hari raya CPK.. lambat benor I meng wish..tp kan raya sebulan kan... hebat memasak di pagi raya rupanya....☺☺

Norliana Abdul Rahman said...

selamat hari raya beb! harus iols terer masak pagi raya tahun ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...