17 April 2014

Tukang masak?

Assalamualaikum,


KIta semua tahu yang mothers ni memang adalah satu keje yang non stop 24/7 dan merangkumi job scope yang sangat kuas.





Aku pun ibaratnya mcm tu la hari2. Tinggal tak pakai roller rambut tu jek :p



But of you could point out one particular skill / role / attribute yang most appealing to your kids, what would it be?


Paham tak soalan aku?


Contoh, apa yang paling anak kau nampak in you (as mother)?


Adakah sebagai tukang kasik duit je?

Sebagai cikgu?

Sebagai seorang pengemas?

Driver?

Good listener?

Best fren?

Tukang masak?



As for me, I think anak2 aku paling nampak aku as tukang masak.

Ni bukan komplen, just a matter of stating a fact, and actually, I am quite flattered jugak hihi.


Masa mula2 aku brenti keje, lepas balik sekolah je benda pertama diorang tanya aku is

"Lunch apa hari ni ma?"


And benda tu continues till hari ni pun. Bukan takat lunch, few hours before the next meal diorang dah tanya

"Dinner apa mlm ni ma?"

"Esok pagi breakfast apa?"


Gituh.



Ada sekali tu aku borak2 dgn Sofeya, tak ingat exactly pasal apa. But I mentioned something like

"Kalau mama mati mcm mana nanti?"


And the first thing yang keluar mulut dia is

"Alaaa.. sapa nak masak nanti? adik nak makan apa?"


Aikkk.. masak yang kau risau ye??? 

-_____-



Between Balqis and Sofeya, Balqis lebih senang in terms of makan. Apa yang ada, dia makan je. Leftover lauk semalam pun dia ok jek. Sofeya on the other hand, sangat picky. Maybe at her age kot. Balqis pun masa baya2 gitu boleh tahan picky jugak.

So dgn Sofeya, I have to ask apa dia nak makan siap2 for lunch supaya I can prepare. Most of the time, dia akan jawab

"Adik blum tahu, tengok la nanti balik sekolah adik cakap"


Ish. Kalau balik skolah tu dia mintak telo goreng je tak pe. Ni kekdg mintak nasi dengan sambal dengan sotong. Ingat kedai makan kot boleh order 5 minit lagi siap.


Like this morning, she said nak makan lunch nasi and ayam goreng and kicap.

Ok setel. 


Masa ambik balik skolah, nampak je muka aku terus cakap

"Ma, adik rasa nak makan spageti lah, dengan fishball, yang mama pernah buat dulu, sedappppp!! Adik teriiingin sangat!!!!"


Oi!!!


Mama dah penat2 masak nasik and ayam *eceh, masuk airfryer je kot* skang ko mintak menu lain kan. Tapi nengokkan muka dia terkedip2 mata mcm kan sedap sgt aku masak tu, tak sampai hati la pulak nak tolak.


Dipendekkan cerita, I made her habiskan jugak nasik and ayam, and for tea time aku goreng lah jugak spageti dgn fishball utk bebudak nih.


Tea time okeh. Dinner kang lain plak.



Kat rumah aku ni, breakfast selalu yang simple. Like roti or cereals. Ada sekali tu hari cuti, pagi2 Sofeya tanya aku

"Adik lapar, ada nasik tak?"

"Tak de, ada roti dgn cereals jek"

"Nape mama tak masak?"

"Pagi memang mama x masak. Lunch nanti baru kita makan nasik"

"Lain kali mama masak je la, adik nak makan nasik ok?"


Baik lahhhhh lepas subuh mama masak nasik!










No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...