21 February 2014

Resepi mee kari ibu mertua iols (kuah jek, bahan2 lain and mee nyer pepandai la)

Assalamualaikum,


Sebab hari ni dah Jumaat, and weekend ni mesti ramai para ibu/isteri yang sibuk memasak kat dapur, so I thought of sharing this resepi for you to try.


Come to think of it, every Friday kita share resepi nakkkk???


:)



Ekceli mmg banyak resepi u can find utk buat mee kari. And most of it aku google mmg sket lebih kurang jek. Tapi cara mak mertua aku buat  ni lain sikit and tu pasal aku rasa sedap and lain.


So ready, set...sinsing lengan baju and masak!!



Bahan2

-Ayam potong kecik2
-Fishcake/fishball/sotong/udang whatever haiwan kau nak masuk dlm kuah.
-Puff tofu potong la sukati
-Kacang panjang/apa2 sayur nak masuk dlm kuah

*bahan blend*
-Bawang besar
-Bawang putih
-Halia

*rempah nak tumis*
-kayu manis
-buah pelaga
-bunga lawang
-satu senduk cili giling
-3 sudu besar rempah kari daging (campur air jadi pes)
-Daun kari

-KULIT UDANG

-Santan
-Garam


-MIL aku suka pakai kerang (yang belum kopek) but aku tak buat sbb malas nak kopek :p


Cara2

-Kulit udang tu, rebus dengan air sampai dah merah2, pas tu tunggu sejuk, and blend sampai hancur. Tapis, ambik airnyer sahaja.

-Tumis rempah2 di atas together with the bahan2 yang dah di blend (bawang etc) 

-Masukkan air kulit udang tadi

-Masuk segala haiwan yang dah potong tadi, sayur, and the tofu.

-Masuk santan.

-Masukkan garam secukup rasa





Ni aku buat dulu kala. Semalam baru buat mee kari tapi lupa la plak ambik gambar.

Ekceli kulit udang yang buat kuah tu sedap pada aku. Sbb rasa udang tuh. Kalau MIL aku buat mmg sedap sbb dia pakai kerang sekali. Apakan daya menantu hantu dia pemalas nak kopek kerang.

Kalau aku buat, tauhu kering tu mmg bersepah aku taruk. Sebab aku suka sangat ratah kuah dgn makan tu jek.


Ni resepi kuah je ye. Sila rebus mee sendiri and buat la apa2 barang hiasan korang nak. Nak makan dgn nasik pun boleh. Tak de org marah :)


Sekian, selamat memasak!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...