15 January 2014

Reflection

Assalamualaikum,


Pejam celik pejam celik, dah 2 minggu masuk tahun 2014. Kejap jek rasa. 


Tak sedar pun what have I been doing for the past 2 weeks. Dari hari ke hari, rasa mcm cepat sgt. bangun tido, busy buat ntah apa, sampai ke malam. Banyak keje yang tak terbuat. Ye la same old reason, jadi housewife lagi busy.


But I think it all comes down to what you really want, what is your priority. Then try to balance that out with other requirement and constraints in your life.


Honestly the reason aku brenti keje is to focus on the husband and kids. To make sure they can eat home cooked food everyday. Make sure aku sendiri boleh hantar-ambik anak sekolah. Make sure I am there for the kids to monitor the school work, mengaji, buat revision. Make sure I am there for them when they need me. 


Then here is my blog. My baby since 2005. Kekdg mmg ada perasaan nak tutup je blog ni. Kekdg tu malas nak update. Kekdg tu banyak sgt benda nak cerita tapi since blog ni public so you have to becareful with every word you type. End up tak terupdate.  


Then there's Kay Parlour. My latest baby. Memang ada niat nak majukan bisnes online sendiri sementara tak keje ni. tapi tu lah, like I said, dari hari ke hari, asyik bertangguh keje. Tak de silap mana2, memang diri aku sendiri yang tak ada disiplin.


Then, there's the health and beauty part. I am not born with natural beauty and perfect ideal body. Memerlukan satu effort yang besar untuk kekal cantik (puih!) dan stay on my ideal weight now. Kekdg I lost track, malas basuh muka, malas minum ephyra, malas workout, makan tak hengat. But I am only human. Sometimes kita lupa, malas, penat.


But again, it all comes back to your priority. My daily routine dah cukup pack dengan tugas2 sebagai seorang isteri dan ibu. Nak spend time everyday updating blog, and Kay Parlour, honestly memang boleh sangat, tapi memerlukan sacrifice.

Contoh maybe I need to sacrifice my sleep. Spend like 1 or 2 hours at night lepas bebudak tido to buat keje. Boleh, but honestly mencabar. Tapi nak seribu daya kan? 


Or get a helper to do the housework. Macam sekarang aku sendiri uruskan rumahtangga. Dari masak, kain baju, kemas rumah, uruskan anak2. Tapi, dah memang niat berenti keje sebab nak uruskan sendiri, apa citer plak kalau ambik helper kan?


These are not complaints. These are just my thoughts. Kadang2 terdetik dalam hati, that we can't have it all. Nak sibuk bisnes, memang terabur la rumah jawabnyer. Nak sibuk jaga anak, memang kelaut la bisnes.


But again, kalau orang lain boleh, kenapa tak kita kan?


The key is moderation and balance. 


Semoga tahun baru ni, moga Allah dipermudahkan semua urusan. Moga Allah tunjukkan jalan, beri ketenangan hati dan buka pintu rezeki seluas2nya.



Insya Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...