11 July 2013

Puasa day 1

Assalamualaikum,


Don't worry, aku tak de nak buat entry tayang gambar makanan berbuka :p

Len kali lah, kalau ada kerajinan aku nak ambik, hadap ler korang tgk gambar makanan. Ni entry saya nak bercerita on the things that happened on the first day of puasa.


Semalam pagi mr p nak pegi keje, dia bawak Inspira. He said ok tak kalau dia bawak, kot2 aku nak pegi mana2? I said ok jek, nak pegi dekat2 sini jek, boleh bawak keter Gen2. Pas tu dia kata jom la pegi check keter Gen2 dulu, kot2 tak boleh start ke. (Sebab dah lama x bwk Gen2). Aku ni, dgn malasnyer, (first day puasa kan, padahal baru kol 9.30 pagi kot!) cakap tak pe lah, ok tu kot... 


Konfidennnnn kemain!


Sekali, masa nak pegi ambik Sofeya, check2 tengok, waddayaknow....


TAK BOLEH START!


Rasa nak lempang diri sendiri sbb tak nak dengar cakap laki. Time tak nak dengar ni la dia betul kan. 


Actually aku plan nak bawak Sofeya pegi dentist, than of course nak pakai keter sbb nak ambik Balqis balik skolah. Even tho dekat, but since first day puasa ni kesian la plak nak biar dia jalan kaki kan.


Dentist tak pe, boleh reschedule.


But Balqis?



Hadoi, nak nangis aku memikirkan. Kesian sangat. Dlm hati tak putus2 berdoa moga Allah permudahkan semua urusan. Sofeya pun kesian jugak, sbb kena redah panas2 tu. (walaupun aku tolak dia naik stroller, but kesian bila dia dok ngadu panas)


Then masa ambik Balqis, dia kuar pintu skolah je dia buat muka pelik cam apesal aku dgn stroller ni kan, sah2 la jalan kaki.


"Sorry Balqis, keter tak boleh start, we hv to walk ok?"

"Lah ye ke...hmmm.. ok"


That's it. Tak de muka masam, tak de komplen, tak de marah. Lega aku tengoknyer. Syukur. So proud of her. Sbb kalau aku la zaman kecik2 dulu, pernah jugak aku ngamuk bebal2 dgn mak aku masa ada sekali tu aku kena balik tusyen jalan kaki. And mind you, masa tu aku dah form 1!


Ye saya mmg spoil sket dulu. Sket la, skang dah insaf :p


Untuk berbuka, aku just masak rendang daging instant and goreng ayam. Bawak lauk pegi rumah mak mertua aku kat USJ. Sampai sana around 6.30, aku dgn mr p pegi joging kejap kat MPSJ tu. Balik rumah lagi 6 minit nak berbuka, cepat2 mandi and zassss terus berbuka.


Ye, saya joging time berpuasa. May be something normal for some people especially yang dah biasa buat, but definitely something new to me.

Nak suruh aku joging time biasa pun kekdg malas ya rabbi, ni pulak time puasa. But actually, it was quite OK. Tak de la aku pegi berbelas2 kilometer, I think it was less than 3km je kot, but it was ok. I mean, tak de la penat sampai nak pitam, cuma I feel really2 dahaga and dehydrated. 


Oh ye, masa nak pegi rumah mak mertua aku tu, masa nak turun pegi kereta, tengok2 lif kat rumah aku ni rosak. All 3 of them. Haish. Sabo je la.


Maka terpaksa la aku dgn budak2 turun tangga tkt 12. Dgn mengangkut brg2. Memang dugaan sungguh. Nasib anak2 aku well behaved. Diorang pun dah biasa naik tangga tkt 12 (we make them regularly naik tangga to exercise), so kalau turun tu mmg tak de hal.

Nasib la kitorang nak turun jek. Kalau org2 yang nak naik tu, mcm mana? Dah la time nak berbuka. Sigh. Ni la yg kurengnyer duduk apartment. Lagik la rasa menggebu2 rindu kat Melawati :(



Gitu la cerita dan dugaan on first day semalam. Another 29 days to go. 

Sangat looking forward to enjoy every bit of Ramadhan!


Even Balqis said to me dia tak sabar nak bulan puasa, sbb somehow mcm excited. Which makes me even more proud of her. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...