08 March 2013

Vacation.. vacation..

Okay, so yesterday's post was mainly driven by my super emotional state, you know... that time of the month.

Bila dah emo, anak salah cakap sikit pun jadi nak nangis menggogoi2. Padahal budak 5 tahun kot. Ngadu kat Balqis, dia pun kata "alah ma ni.. dia kecik lagi kan.. mana nak paham!"

Hmmpphhh!!


Tak de sapa nak layan iols tau..



Well anyway.. ini ada sedikit cerita yang menggembirakan aku. Well actually cerita dah lama tapi baru ada kesempatan  nak blog.



Cuti bulan 3 ni, mr p suggested kitorang pegi Canada.

Ok rilek.. jgn start melompat and jeles.. baca dulu.. lek lek luuu...


Well masa mr p cakap ni was like end of last year kot, or awal January. Check2 tiket, mcm ok la kot. Since ada cuti sekolah seminggu, I suggested bebudk ponteng a week before and a week after.

Takkan nak pegi seminggu kot?

Pegi balik je dah makan dekat 3-4 hari. jetlag lagik. Silap2 tak sempat bukak bag pun.


So we thought ok, let's ask sekolah Balqis for the jadual. Nak check exam dia bila.

Rasanya dlm middle or end January kot baru dpt jadual. So ok, one thing setel.


Then we thought, nak pegi sana sure kena ada Visa kan? Baru teringat la plak.. sbb normally tempat yg kitorang pegi (normally lah sangat.. mana sangat kau pegi konot?) tak payah visa, unless Australia yang kena apply, tu pun immediate approval.


Checked, rupanya Embassy Canada dah tak de kat KL, baru jek pindah ke Singapore.


I tried to call, hazabullah nak dapat. Makan few days jugak. Once dah dapat tu

"Hi, I would like to make an inquiry regarding Visa...."

Tak sempat aku nak habis ayat

"Just a moment"

Pas tu dia put aku on hold and there was a recording dok bebel

"For all inquiries regarding Visa kindly visit our website bla bla bla... we are not allowed to discuss any matters pertaining to visa over the phone. Bla bla bla"



Ok sebelum aku call, aku dah pun check the website and actually sent them an email sbb aku ada few inquiries. I called sebab dah dekat seminggu kot mail aku tak ber reply.


Fine.. ko tanak layan aku kat phone... fine!!


So sementara menunggu email aku being attended, aku pun google lah lagi info pasal  ni.


Ni aku share sedikit sebanyak info pasal Tourist Visa application ke Canada

How to apply
http://www.canadainternational.gc.ca/singapore-singapour/visas/index.aspx?lang=eng&menu_id=4&view=d

Mode of application
Online (via the website) or ko boleh pegi Singapore, kalau rajin.

Fees
Starting from CAD (Canadian Dollar) 75 for individual, single entry. Boleh check full fee schedule kat website. Non refundable kalau visa tak approve. *pitam*

Documents needed
BELAMBAK. Enough said. Example, surat nikah, proof of employment, proof of income, proof of relationship aku dgn kakak aku, surat mahkamah for hak penjagaan anak (in case of cerai mcm aku), and many, many more.

Duration of processing
13 working days. Upon submission of complete documentation.


Once aku tengok info2 ni, and masa tu email aku pun diorang x reply2 lagik (was almost 2 weeks dah kot, almost middle February), I instantly knew we won't be able to make it in time. :(


Giler la.. mcm tak  nak kasik datang je kot. Elok2 nak dtg cuti jadik stress.


Nevermind.. tak kasi dtg sudah... nama kau bedah...errrmm... sambung lagu sendiri :)



So mr p hensem lagi gagah perkasa pun mengeluarkan idea yang bernas.

"Jom la pegi Australia"


Hoiii kau nak tolak ke???? Jom je la khennnnnnn.... Sengih aku sampai taik telinga :)


So skang confirm sudah... :)



hey there.. we'll see you soon ok?



2 comments:

Unaizah said...

Nak ikut!!

Norliana Abdul Rahman said...

jommmmm!!! heheh.. ada apa mau kirim ke? habaq mai nooooo :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...