11 January 2013

Rumah kecik tiang seribu

Apart from adapting to new place (Shah Alam) as I mentioned in previous entry, lagi satu challenge besar I had to face is living in a smaller space.

Ye I know aku sendiri yg nak tinggal rumah kecik. Senang kemas la haper la.

But little that I know, tinggal rumah kecik ni pun not easy. Well to be fair, because I have been living in a big house for years. So kiranya mcm lifestyle change jugak la.

Dont get me wrong. Aku bukannya berlagak tak suka rumah kecik ke haper. Cuma nak cerita about the changes je. Skang ni aku mmg dah happy sgt dah tinggal rumah kecik tiang seribu ni.


Firstly yg aku paling lemah sekali kat apartment ni is the PARKING. Kitorang dapat parking kat basement. Ok lah kan?

Tapi, nak masuk ke B2 tu, ya Allah ya Tuhanku... hazabnyer Tuhan yang tau.

I don't call this place rumah kecik tiang seribu for no reason.

Its literally SERIBU TIANG! (ok.. maybe tak sampai seribu, but its a lot!!!)

So bayangkan mcm mana nak kona kiri kanan dari atas sampai B2. Ngilu and risau je aku takut terlanggar tiang.

Memula mmg aku tak berani langsung. Sampaikan mr p terfikir nak mintak parking kat atas (open area) for me.

Tapi dah pindah ni, nak tak nak kena jugak la kan?

Masa first few times, mmg tak bercakap aku masa tgh turun B2. Bercakap haper.. nak bernafas pun terstop kot.. hahah. I remembered, Balqis was in the car with me. Elok je sudah parking, she said "fuhhh lega!!!"

Sampaikan bila Sofeya nak bercakap dgn aku masa tgh turun ke B2 tu pun Balqis tegur "Adik jgn cakap dgn mama sekarang.. nanti mama accident"

Ciss.. underestimate aku sungguh! haha

Now.. alhamdulillah aku dah ok la kot naik turun parking. Blum lagik la terer mcm mr p boleh nyelit2 celah tiang carik shortcut. Aku still kena lalu ikut jalan jauh tapi selamat. Jauh pun jauh la.. asalkan Inspira iols selamat!


Lagi satu yang aku agak susah nak adapt memula is SMALL FRIDGE

Fridge aku kat sini satu pintu je uols. U see, masa memula we furnished this house, the intention was to rent it out. Sbb tu perabot semua simple, kitchen kabinet buat yg biasa / moderate. Peti ais pun satu pintu jek.

Kat Melawati mmg aku pakai yg 2 pintu besar gedabak. So bayang la bahagian freezer tu cemaner besar boleh sumbat segala brg basah for 2-3 weeks supply kekdg tuh. Sometimes dah beli ayam ikan segala, tak sempat nak organize elok2, ko sumbat je cemaner pun confirm muat.

Sini, haritu I bought brg basah for 3-4 days supply... tak muat uols!! :(

Nasib la ada bekas2 mcm tupperware (green color penutup bought at IKEA). Bekas tu la aku beli byk2 buat organize sket fridge.

Like I said earlier, its a lifestyle change.

I no longer buy groceries byk2. Kalau brg basah, cukup utk 2-3 hari max. Sayur etc, aku beli kat mini market bawah rumah aku ni ha. Kekdg tu nak masak, bawang tak de, turun la kejap beli. Best!

After all, aku dok rumah kan. Hari2 nak pegi beli pun tak pe.

And lastly (bukan komplen, process adaptasi), kena pepandai EJAS DUDUK RUMAH KECIK
Be it fridge, cabinets, hall, dining space etc.

First few days (1-2 weeks jugak la) tu, keje aku asyik pecahkan pinggan. Total dlm masa less than a week aku pecahkan 3 ketul.

Corelle okeh. Nasib bukan aku beli. (turun temurun punya corelle). Kalau beli duit sendiri mau nangis 5 hari 5 malam gamaknyer.

Sori kak ani, corelle hang dah 3 ketul selamat.. hik hik...

Mcm mana tak pecah, kabinet pinggan aku kecik. Fridge aku kecik. Asal nak kuarkan brg je, terlanggar sana sini.

Wahhh salahkan ruang kecik ye konot.. kau tu yg careless.

Sampai mr p cakap "Apa kata kita pakai pinggan plastic nak? Simpan je la pinggan kaca ni semua"

Hik hik...


Tapi tak pe.. skang dah record lama sket tak de pinggan yg pecah.


Pinggan satu hal.

Then nak adjust dgn ruang and coordination rumah baru. Memula tu, aku asyik la terlanggar sana sini. Berbirat2 tangan and kaki aku. Langgar bucu la, pisau la, kepala terhantuk la.

Ishh.. tu yg kekdg nangis nak marah kat diri sendiri. Nak marah kat pintu tak boleh.

I think its just me kot. Aku tengok org lain elok je tak de hal.



Mcm byk nau kompen kan.. hihi..

Tapi ni citer few weeks back la. Now, pinggan kaca masih selamat digunakan tanpa ada yg pecah. Kaki and tangan aku masih selamat tak de birat sana sini. Inspira aku pun masih selamat tak de calar balar.


I am slowly adapting to this house. I am much happier now. I am loving this place.


Sorry la tak de gambar. Rumah masih belum ready 100%.

Nanti2 dah comel sikit kita ambik gambar iye... :)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...