18 October 2012

Sentiasa bersyukur with what we have.

Semalam, aku dgn Balqis had heart-to-heart talk.

Well actually selalu jek. But Balqis ni ada masalah nak open up sket, exactly mcm aku dulu. So normally aku try ajak dia borak2 and let her express her feelings..

Like when aku jadi tarzan 2 hari lepas, she honestly told me that she cried sbb sedih tgk adiknyer kena marah. She sedih and she geram sbb why la mama ni suka nak marah2 je kan..

Miahahha..

Well I'm glad she told me her feelings.. tapi aku rasa bersalah weihhhh..

Sori ye??




Ok back to the heart to heart talk.


Balqis, is fully aware of our family. That she has her abah, mr p is her stepfather, and tetiba semlm she said 

"ma, kak qis ni kakak tiri adik kan?"

I said 

"technically yes.. but she is your only sister, so tak payah la nak tiri2 ke hapa.. sama jek"


Then we talked. Aku try korek2 sbb mcm ada benda yg terbuku dlm hati dia.

Rupanya, sometimes she wished that she has normal family. Tak de tiri2. But that doesn't mean that dia tak sayang mr p and adik. Dia sayang sayang kat daddy and adik just the way dia sayang mama, but cuma sedih why tak ada normal family mcm org lain.

Well, this is what I told her, 

Nak dapat normal family, something that I cannot give you at this time.

But, you must always be grateful with what you have now. Ada mama, ada daddy, ada adik. These are the people that love you so much, that love you unconditionally.

Ada rumah, ada kereta, boleh pegi sekolah, boleh pegi jalan, boleh pegi cuti jauh2.

Some people lahir2, mak bapak pun tak ada. Nak pegi sekolah pun tak de duit. Lagikan pulak nak pegi jalan..

Plus, what is so great about having a normal family pun? 





And, a reminder to me also.

Kena sentiasa bersyukur dgn apa yg ada. Lately byk baca, ramai org TTC (trying to conceive), byk pasangan tak dpt zuriat, pregnant tapi gugur, etc.

Tak dinafikan, sometimes I do complain bila penat. Penat kemas rumah, penat nak buat itu ini. Paling penat and tensi bila dua2 org sekali jerit "mama nak itu" or "mama nak ini" when I actually baru nak duduk rileks or nak buat kerja.

Boleh kena rasuk roh tarzan kekdg... hahah..

But I try to remind myself.. cuba bersyukur konot.. some people tak de anak.. sunyi... syukur la ada 2 ketul budak ni dok buat bising kat rumah, panggil "mama!!" every 5 second.

*yes literally every 5 seconds kau dgr org jerit panggil mama*

Syukur ada org panggil kau mama.

Syukur balqis ni anak yang baik rajin tolong aku kat rumah

Syukur Sofeya ni anak yang pandai ambik hati, bijak and pandai hibur hati aku.

Syukur ada anak2 and suami yang sayang kat aku.

Syukur ada rezeki Allah bagi untuk aku jadi housewife supaya aku boleh jaga family aku.






Balqis, 

Mama sayang kamu sangat2 tahu. Mama nak kamu tahu mama marah sbb mama nak  kamu jadi anak yang baik. Sebab tu mama selalu bising kalau tak nak solat, tak nak study, tak nak makan sayur, tak nak exercise.


Sofeya,

Sometimes you really make my blood go upstairs. :p 

But I just need you to understand that mama nak train kamu jadi better. Tak mau jadi ngada2 sgt. Kena pandai pegi skolah. Kena pandai buat kawan, pandai share toys. Jgn suka pukul org. Jgn suka jerit kat org.

Mama marah sebab mama sayang ok?




On a lighter note....

Its true that bebudak akan ikut apa kita cakap. Haritu Sofeya marah aku, and aku sedih. Suddenly dia cakap 


"adik tak  marah mama... adik marah pun sebab adik sayangggggg"


Cetttt...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...