04 September 2012

The separation story…


*I actually drafted this last week. Tapi skang baru ada masa nak post.*


So this is how the story goes..


Few days before balik, maid aku mmg dah tak lalu makan, tak lena tidur. Sedih la kot nak meninggalkan budak2.

Sofeya pulak, sepanjang bulan puasa, mmg Alhamdulillah dia tak melekat sgt dgn maid. Kalau aku ada rumah, mmg semua benda buat dgn aku jek…


Sampai la last day (3rd day raya).

Pagi2 aku tanya Sofeya, “nak mandi dgn mama ke nak mandi dgn kak jah?”

Surprisingly she said “dgn kak jah lah.. kan kak jah dah nak balik”


Apa lagi, menggogoi2 maid aku nangis. Sambil mandikan, sambil pakaikan baju, teresak2 maid aku nangis.

Sofeya ni blur la kan.. apahal pompuan ni nangis. Sebab to her, kak jah balik kejap je.. kah kah kah.. tipah tertipu.


Maid aku ni drama lebih. Habis segala perabot, kuali, periuk belanga dia cium2 nak babai.

Siap masa nak kuar rumah, dia pegi peluk pintu rumah aku, menggebu2 nangis mcm tak nak lepaskan pintu rumah.

Amboiii sinetron tak hengat.


Sampai Jakarta, kitorang berpisah kat tempat ambik bag. Dia dah ada org tunggu nak ambik. Kitorang ambik cab ke hotel.

Actually Sofeya was ok. Babai kak jah mcm biasa jek. But since maid aku nangis beria, maka Sofeya pun jadi cam sedih.

Sepanjang dlm cab tu dia merengek.


“Rindu kak jah… bila kak jah nak balik”

Aku cakap “sabar ye.. mama pun rindu jugak..”

Dia boleh reply “mama tahan rindu kak jah.. ADIK TAK TAHAN RINDU NI!!!”


Aduhaii.. nak kesian pun ader, nak gelak pun ader! Hahha


Then that’s it la. For the next 2 days kat Jakarta, Sofeya cuma tanya pasal kak jah sekali sekala. Of course la ada sedih… but manageable.

Syukur Allah permudahkan the separation.


Then masa nak balik tu, maid aku call, katanya nak jumpa last time, nak hantar ke airport.

Aku actually tak prefer nak jumpa dah. Ye la dah nangis sekali cukup.. kang jumpa asyik nangis, payah.

Tapi aku tak sampai hati nak halang.


So we said ok lah… dtg je ke hotel, we have lunch together before pegi airport.

Tunggu punya tunggu, tak sampai2.


Then maid call, rupanya otw tu dia accident. Ada org langgar kereta dia. Masa dia call tu kat spital dah. Luka dia tak teruk sgt but katanya adik dia (who was driving) mmg agak teruk.

Pulakkkkk…


So tak jadi la jumpa.

Sofeya pun Alhamdulillah x de nangis.


Sampai skang, aku syukur sgt2 mmg Allah permudahkan segala urusan. I mean, specifically the separation tu.

Balqis memang tak de masalah, in fact dia mmg happy maid dah balik.. hahha..

Aku? Op cos mentally and emotionally happy. Badan penat memang tak terkata. Tapi hati tenang.

Yang ni pun, kena bukak entry on itself.. how did I survive being maidless.

Till then ye…




mekasih ye kak jah, for being with us for the last 4 ++ years.


 *updated now*

Almost 2 weeks ni, Sofeya alhamdulillah ok. Sekali sekala tanyakan kak jah. Maid, on the other hand, yang almost everyday akan call bertanya kabar.

Deyyy.. tak larat hokey nak layan. Kekdg tu kalau miss call, aku tak return call dah. 

Bukan nak halang or putus hubungan terus, but aku pk let Sofeya stable dulu. Ni baru nak lupa, dah rindu2 balik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...