04 January 2012

Her first day at school

Cerita Melbourne will have to wait..


Cerita cuti PD also will have to wait..


Cerita yang lain (yang dah berkepam) will also have to wait..




Make way for the princess!!!




Sebab the limelight now is at..... (drumrolls please)




Alah tak larat la aku nak seprais2 bagai...







Sofeya masuk skolah yewwww


Yeap people.. my baby dah masuk 4 years old tahun ni, maka dah masuk la kindergarten.


Aku mcm tak percaya dia dah masuk skolah sbb aku rasa dia ni mcm baby lagik. 


Tido berpeluk.
Jalan kena dukung.
Diaper pun pakai lagik.
Nenen pun tak lepas lagik.


Tup tup pegi skolah??


How la aku nak terima kenyataan?


*tetiba aku nak nangis* 
*emo*


Ok so semlm was her first day of school. Pagi2 dah la bangun lambat kol 7.30. Nasib baik her mood was good and she's all excited to go to school. Maid aku pulak pagi2 dah nangis sbb terharu + happy menengokkan anak jagaan dia ni dah besar. Ye la kak jah tu jaga Seofeya since dlm perut lagi, so sayang nyer tu mcm anak sendiri. Emosi maid aku ni kekdg mmg terlebih over so maapkan jer la..

Sofeya mandi and breakfast without much hassle. Aku turun bilik tgk dia dah all ready tersenyum lebar nak pegi skolah.

4 of us (aku, mr p, balqis and kak jah) pegi hantar dia kat skolah. Mcm kan hantar rombongan nak minang kan?

Balqis pun mmg excited giler and tak habis2 berdebar takut adiknyer nangis. Yer la kalau ikutkan keturunan aku (yang berjangkit kat balqis) 1st day kat tadika ke skolah ke KONFEM nangis meraung2.

Aku tak ingat post kat mana tapi masa Balqis 1st day tadika mmg dia punya meraung tu boleh buat aku meraung sama kat luar gate tu... huhuhuh...

Ok so back to Sofeya..

Dlm kereta (and berhari2 sebelumnya) aku dah brainwash Sofeya, nanti kat skolah salam aku, and ikut cikgu pegi class.

Sampai jek kat skolah, cikgu terus tarik tgn dia, letak kasut, ambik bag and naik class.

Sofeya pun tak de toleh2 belakang dah.. terus je ikut cikgu.


Uihhh biar betul budak ni?

Tak de nangis nak mama?

Tak de jerit guling2?

Really?

Hmmmmmmmm...

Ok fine. 


Tempat letak kasut


Then after a while aku tanya cikgu boleh ke kalau nak naik atas tengok? Cikgu kata boleh jer kalau nak tunggu kat class.

Aku kalau buleh tak nak tunggu kat class pasal nanti dia terbiasa. Tapi aku naik jugak la class dia. Tengok2.. PENUH DGN MAK BAPAK.

Sofeya ni dlm a few jer antara bebudak yang mak bapak tak teman.

Kesian pulak aku tgk. Actually dia ok jer.. tapi a bit quiet sbb mcm sedih kot. Nampak je aku kat pintu terus dia ceria. Tapi ok la sbb dia tak de nangis and insist suruh aku duduk teman dia.



main puzzle




baby mama!!!


During the 2 hours tu, cikgu kasik diorang makan, bawak turun main kat playground, then naik class balik nyanyi2 sambil tgk tv.

muka tekun tengok tv



happy menyanyi!

Sofeya ni antara yang terkecik kat class. So kalau beratur tu mmg dia la yang kat depan. 

First day (semlm) was good. Tapi tak kira sgt sbb aku teman dia kat luar kelas.

Second day (hari ni) punya kejadian pulak..

Sampai kat sekolah, teacher let them play dulu kat playground. Aku tunggu jek dulu dia main. Once the teacher panggil naik atas, aku bawak bag and tumbler dia naik kelas, put her bag kat kerusi and said 


"Mama balik ok? Sofeya duduk kelas dgn teacher and your friends ok? Nanti Sofeya balik mama ambik"


Dia pun surprisingly cakap


"OK mama" 


Salam and cium tgn aku and happily babai...


Woooooooooooooooo terkejut mak kau noksssss


Tanpa berlengah lagi aku pun balik rumah. Kol 10 lebih sikit baru pegi balik skolah.

10.30 baru dia kuar class.

Dah nampak dia turun tangga menuju ke tempat kasut. Dlm hati aku menggelupur nak pegi peluk dia sbb that very moment adalah sgt emosi pada aku. Tapi aku tahankan and tgk mcm mana dia nak survive sendiri.

Dgn konfidennyer Sofeya pegi ambik kasut herself. Terjengket2 la nak capai kasut. Then she went to the bench nak pakai kasut. Tapi dia sedar tak pandai pakai sendiri, so she waited for the teacher to pakaikan utk dia. Teacher pulak sibuk sbb ramai sgt budak.

Then I saw Sofeya mcm nak tarik tumbler from sorang budak ni. Rupa2 nya budak tu terambik tumbler Sofeya. Time ni aku pergi la kat Sofeya sbb takut dia kasar dgn budak tuh.

When she saw us, senyum melebar!


*tak de gambar hari ni*


Tu je la report utk first 2 days kat school.

Looks like ok.. cuma skang ni nak kena rethink on her transport. Initial plan was kak jah akan ambik dia from school by 12, balik cepat coz 12.30 bas balqis dah dtg ambik balqis pegi skolah pulak.

Butttttttttttt tadi bas balqis dtg kol 12.15 pulak.. so looks like kalau berterusan 12.15, nampak gaya Sofeya kena naik van nak balik rumah. 

Which is ok jugak pasal aku tgk van driver mcm baik dgn bebudak. Cuma aku risau sbb Sofeya ni kecik sgt.. bawak bag pun mcm nak terbalik jer aku tgk. I kenot imagine kalau nak naik turun van sendiri. Iskkkk..

Apa2 pun.. aku tgk keadaan sampai isnin depan.

Moga semua berjalan lancar..

To Sofeya,

All of us are so proud of you!
Belajar rajin2 jadi anak yang baik ok?
Sila kurangkan tantrum anda. PAHAM?

Hikss...


p/s - selit citer Balqis. Dia dah Tahun 3. Dah besau! Boleh harap pegi balik skolah sendiri. (with van). Tadi aku teman sampai dia naik van. She's ok, cuma berdebar sikit since hari ni first day. So proud of you Balqis!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...