19 July 2011

Hong Kong Trip - Day 1

Minggu lepas saya dan keluarga telah pergi bercuti-cuti ke negara Hong Kong. 

hek hek.. ada mcm karangan SRP tak?

*ohhh nampak nau aku dah tua... orang mana ada ambik SRP konot oiiiii.. orang ambik PMR jek skang!!!*

ok lah. mari membaca kawan2 sekelian!

Day 1

Bangun awal pagi and sepantas kilat aku bersiap. Sib baik dah siap pack the night before so pagi tu tinggal masukkan benda2 kecik mcm toiletries, etc. Budak2 pun senang jer nak bangun, balqis especially. Kalau tidak, nak kejut mengaji pagi2 tu masya allah liat betul!




Maid aku dah nangis2 bagai sbb nanti rindukan sofeya.. drama sungguh!




Dah siap, bfast and off we went to mr p’s office kat cyber dulu. Flight pukul 1.50pm, so tak de rush. Laki aku ni workaholic. Saat2 akhir nak berlepas pun sibuk lagi kat ofis. J Maka kami anak beranak pun menunggu la mr p buat keje sekejap.. aku dok melayan bebudak 2 ketul ni sambilk mr p menyetelkan keje. Sb baik la ada ipad peneman sikecik.. idak mmg konfem dia menjerit and bising kepoh satu ofis! malu ai tawww...




Then staff mr p tolong hantar ke LCCT. Since kitorang dah check in awal2 (web checkin) so mmg rilek2 je la, tak de rushing sgt.

Kitorang tak bwk byk bag.

1 big luggage
1 small luggage (yang boleh hadik hand luggage tapi kitorang sumbat masuk cargo jugak)
2 backpacks
1 stroller.

Sib baik balqis dah  besar.. dia la tolong tarik bag kecik ni




While sikecik ni jadik ma'am besar




Then kitorang check in bag kat kaunter




Pas tu masuk ke departure hall, setel imigresen semua. Bebudak ngadu lapar, so kitorang makan donut.





Pas tu kitorang pun naik la kapalterbangggg.. (sofeya panggil pesawat.. very the indon)

Sofeya dah kena duduk seat sendiri, tapi asyik la nak ngendeng kat aku. End up mmg tido terbaring conquer semua seats!




And mr p conquered all 3 seats!! Kebetulan kosong seat kat tepi tu..



 


Flight was okay.. byk bergegar2 due to turbulence la haper la... stress mak!! sempits plak tuhhh.. haihhh. bila aku nak merasa naik bisnes class nih.. :p


So after 4 hours or so, we finally arrived!!


HONG KONG SUMMER SPECTACULAR BAYBEHH!!!




Yeayyyy!!! Suker nya dia kannnn...





Airport dia sangat besau gedabak. Make sure baca signboards betul2. Idak sesat kemana pulak korang nanti. Aku mmg harammmm tak tahu apa.. ngikut je mr p. Kalau dia tinggal aku kat situ mmg konfem aku nangis!


Then kitorang naik airport express train ke kowloon station, then took taxi to hotel.





Side story japs…


Aku tak reti sgt nak explain in detail all the tips and instruction mcm mana nak go about in HK. Aku dpt byk tips from fillanie punya blog, which mmg aku dok follow blog dia. And kebetulan mr p book tiket pegi HK, she just blogged about her trip to HK as well. Aku suggest kalau korang  nak pegi HK, pegi la baca blog dia, sbb sangat detailed, and sangat useful the tips and instruction yg dia kasik.

Mr p sendirik pun print out her posts and use them as our guidance masa kat sana.:)

Kitorang tido kat Butterfly on Prat Boutique Hotel kat area Tsim Sha Tsui.

Hotel ni ok la.. cantik. Quite ok la the size.




Ramai org kata hotel2 kat HK ni sempit2. Which mr p pun agree. And he said our hotel ni is one of the spacious hotel jugak sebenarnyer.. ohh..  maiii.. I kenot imagine yg sempit tuh cemaner!

Sampai hotel (was about 8pm kot dah), tukar baju bebudak kejap and kitorang kuar balik pegi ke Ladies Market kat Mong Kok.

Masa ni aku tak larat sesgt sbb dari dlm flight aku dah start migraine, balqis start batuk, and sofeye start demam!!!

Elokkkkk lah sangat kannnnnn

So mlm tu aku mmg tak de mood sgt and kindda shocked jugak dgn HK. Sebabnyer..

-Too many people everywhere and too crowded
-Every place is just too sempit and with so many people around and the sempit-ness, ohh.. rimas!!
-Everyone is just too rushing. Jalan laju, escalator laju, mcm nak kejar apa pun aku tak tahu.

Mr p kata HK mmg mcm ni. Kena change mindset. Dtg cuti kat HK bukan nak rilek2. Bak kata kawan aku, kat HK ni selagi ada masa, selagi tu kena jalan.

Even in fillanie punya blog pun dia ada mention pasal keadaan kat HK mcm mana...

My first thought.. ohh.. tak shuker.. memang bukan my kindda place of vacation. Like wat la kan.. aku mmg set mind nak dtg rilek2.. rupa2nya sini mmg bukan tempat utk rilek. Semua kena pantas!! Cepat!!!

*Pengsan*

Tapi.. tu my first thought la.. baru day 1.. ko tunggu la sampai day 3-4, lepas tgk hasil 'tuaian' aku kat citygate mmg sejuk dah hati aku.. :)

Kat ladies market initially nak cari kasut, sebab situ mmg murah gila sport shoes mcm nike and adidas. Tapi haram seketul pun tak beli.. we just bought payung and kipas kecik. Sbb the weather is summer, kononnya nak prepare la takut panas kan…

Sekalikkkkkk balik hotel bukak tv kata weather esok adelah…
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

HUJAN.

Erkkk…

Cemaner?

Cemaner la nak ke disneyland hujan2 nieh???

Seriyes aku rasa mcm nak panggil bomoh hujan jekkk...

Nanti lah aku sambung Day 2 ye..

Penat dah aku menaip nihhh..

Eh tapi sebelum aku terlufer... some maybe useful tips...

1. Kalau korang plan nak shopping byk2.. make sure masa pergi tu, bag jgn penuh2 sgt. Save some space utk hasil2 shopping nanti. Idak beli lah bag baru iye. Then make sure jgn bawak byk2 bag, pasal sini banyak giler jalan, in fact dlm airport je pun byk jalan from one point to another. So kalau korang jalan mcm aku ni, 2 adult and 2 kids, kalau bawak sampai 3-4 luggage tu, cer citer sapa yg nak bawak? Bag sikit, tapi make sure besar, so tak leceh nak carry bag sana sini.

2. Aku rasa (my personal opinion la) tak payah bawak byk makanan pun tak per. Hotel yg kitorang book tu bawah dia ada restoran pakistan halal. Bukak sampai 5 pagi. Kalau takut  tgh2 mlm lapar, ko order je la briyani ke pizza ke.. (they even have delivery). 7 eleven pun ader belambak, boleh beli roti untuk breakfast.

Dlm disneyland pun ada vegetarian restaurant. But kalau nak  bawak, bawak ler.. tak de sapa nak marah. Aku pun bawak jugak, maggie in cup, mushroom sup yg instant tu, air kotak dutch lady utk bebudak and coffee 3 in 1 untuk haku!

Tapi i guess one of many reasons org selalu bawak makanan kalau dtg sini is sebab sini makan/minum mahal. One serving or normal meal can costs around 20-30 ringgit. Kitorang ber empat, boleh la buat pejam mata jek. Cuba kalau yang pegi tu rombongan cik kiah.. bukan pejam dah.. juling bijik mata nak membayar!!

Air pun mahal. Normal mineral water can cost around 5-10 ringgit kot.. klu tak salah aku lah. Kalau ko rasa air mineral dlm air asia yg 3 ringgit tu pun mahal. kat sini lagik lah... sedih jek aku  nak minum..

3. Tissue and wet wipes sila bawak byk2. Paham2 sendirik la ye...

ok dah dah... aku sambung day 2 nanti ye...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...