17 September 2009

My ramadhan ekspedition part II

Aku lupa nak habaq in my previous post. Abg fadzil tanya aku brapa jenis kuih buat? Aku cakap ler 2. Mr Photographer kata “eh tak la 3 la.. coklat cip, jem tart, dgn JEM TART RANGUP (HANGUS)”

Cittt kuang asam punya kakanda.

Anyway inilah resepi coklat cip yg aku buat.

Bahan-bahan ( 100 biji )

450g tepung gandum
1 biji telur
250g mentega
115g gula halus
110g gula perang
100g chocolate chips
3 sudu besar cocoa powder
250g gajus(panggang dan cincang halus)
1 sudu kecil baking soda

Cara-cara
Pukul mentega dan gula sampai kembang
Masukkan telur dan pukul lagi
Masukkan tepung+baking soda yg telah diayak, sedikit demi sedikit dan juga chocolate chips dan kacau
Masukkan gajus dan kacau lagi
Buat bulat kecik-kecik dan tekan dengan garfu atau apa-apa bentuk yang disukai
Bakar dalam oven pada suhu 160C selama 15 minit

Aku tak mo quote mana aku dpt. Pasal aku ikut resepi ni SEBIJIK SEBIJIK, maka biskut aku jadi KURANG RASA/MANIS and LEMBUT.

So bukan aku la yg tak terer masak kan? Blame it on the resepi muahahahahhaha

Ini pulak conversation aku dgn kak ani (kira2 mcm post mortem / post implementation review lah ni) selepas merasa betapa sedapnya coklat cip dia compared to aku punya.

Aku : eh awat hang punya sedap???
K Ani : heheheh tu la kan??

NYAMPAH

Aku : cepat aaa kasik resepi
K Ani : resepi apanya kan hang tgk aku buat sama ja mcm hang buat

NYAMPAH AGAIN

Aku : Tapi aku buat haritu aku boh gula putih tu aaa.. yg icing sugar tu.. hang tak boh kan ? hang boh gula merah je kan?
K Ani : haa.. cuba try toksah boh gula putih. Paih tu texture dia hang kena agak2.. toksah bagi keras sgt.. toksah jadi lagu plastesin tu.. kena lembut…
Aku : wooooo.. aku punya dulu siap buleh buat bulat2 dgn tgn… mmg sbijik mcm plastesin
K Ani : See.. toksah.. the moment hang buleh adun dgn tgn tu dah salah dah tuu.. hang nak bakaq tu hang cedok dgn sudu jaaa
Aku : eh kawan aku kata buleh pakai emplex la.. emplex tu menatang apa?
K Ani : alaa… ada jual.. tak payah pakai pun x pa..

Ghope2 nye emplex ni mmg known worldwide eh ? aku jer yg tak tau ek? Hehhee

Aku : alaaa abih tak yah pakai lagu mana nak bagi rangup biskut aku?
K Ani : hang ikut jer la cara aku!! Hang start dgn 250gm butter.. pas tu tambah gula dlm 220-230 cam tu la… pas tu tambah 3 bijik kuning teloq.. pas tu agak2 tambah cocoa powder ikut hang nak hitam lagi mana biskut hang.. camput coklat cip.. pas tu baru masuk tepung sikit2..
Aku : Aku boh tepung haritu 450gm for butter 250gm. Byk eh?
K Ani : byk la tuhhhhhhh..

So korang pandai2 la extract the altered version of kak ani punya resepi of coklat cip. Seriyes sedap.. tak yah beli famos amos dah!

2 comments:

Cik Puan Kamil said...

Emplex ni aku pun baru jumpa... Bila mintak resepi mak sedara Dan punya Almond London yang cun giler...

Konot said...

heheh rupanya bukan aku sorang jer la yg tak tau kewujudan emplex ni eh?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...