07 December 2019

Japan Trip - My views

So kitorang baru balik from Japan (Osaka - Tokyo).

Honestly, Japan is not in my list of countries yang teringin nak pergi. I'm not sure why. Tapi, semua orang yang pernah pegi Japan, SEMUA cakap best and nak REPEAT trip ke sana.

Wah. THAT BEST huh? Serious belum lagi jumpa sorang yang dah pegi sana and TAK NAK REPEAT.

So ok lah. Mana lah tau best kan? Takkan kau ni pelik bebeno konot sampai semua org suka kau sorang je tak suka?

Eh tapi aku mmg ada satu penyakit mcm tu. Lain sikit dari normal people. Contoh paling obvious adalah Games of Thrones. Ada aku tengok satu statement tu, dia kata 98% of orang memang akan suka tengok cerita ni. Guess I belong to the 2% kot....

So ok back to Japan.

Book tiket dari awal tahun. Sampai ke tarikh nak pegi (19 Nov) memang tak de rasa excited sangat. But looking forward jugak lah. Nak tengok apa yg semua org suka sgt.

But after 8 full days kat sana.. in a nutshell, I can say that so far, aku TAK DE PLAN NAK REPEAT JAPAN.

In fact, masa kat sana aku tak sabar2 nak balik and tak berapa enjoy Japan. Nak kata Japan tak best, well not entirely lah. Kalau tak takkan org lain suka kan? Like I said this is just my views. And partly reason nya aku sendiri jugak.

Few reasons aku boleh fikir why this trip jadi tak best

Too many people. Too busy. Too crowded. Sesak sgt weih. Ai kenot. Alangkan masuk KL pun aku tak sanggup dah sekarang. Ni pulak jalan tengah bandar yang overpopulated. Semua orang pulak jalan laju mcm kena kejar hantu. Wat is dis!!!

Too much walking and naik turun train. Terkejar sana sini mcm haper. Bersesak2 mcm sardin dlm train. Hoih kat kolumpo pun aku dah lama x naik train. Nak pegi from 1 place to another kena spend so much time and energy naik turun tukar train tujuhblas kali!

Rumah sempit. Aidonlike. I need space. I need comfort. Bukan mintak luxury nau2. Cuma comfort. Dia punya sempit tu fuhhh tak boleh bawak bincang ok!

Expectation of cleanliness too high. Ni opinion aku je lah. Ye, jepun memang bersih aku tak nafikan. Cuma bila dengar orang cerita mcm wauuuuu bersih nak mampus secubit sampah pun tak de! Tidak ye! Ada je sampah sana sini. Bukan seperti yang aku bayangkan. 

Expectation orang Jepun baik2 belaka too high. Baik tu mungkin. Pendapat aku baik tu dari segi dia tak kacau orang. Negara yg selamat. Low crime rate. Tapi baik dari segi bantu orang? Not really. Berjuta kali aku naik turun train, jarang sgt aku nampak org offer org tua or kids duduk. Semua buat hal masing2 tengok henfon. 

But again, tak semua buruk. Bila fikir balik, tak buruk pun, its just me.

Aku dah makin berumur dan dah tak larat nak pegi tempat yang crowded and busy. Dah tak larat naik turun train.

I want comfort and relax2.

I keep on comparing Japan to Canada / Australia. But I dont think its a fair comparison. 

Mungkin rezeki aku ada kakak2 yang tinggal overseas so bila ke sana, I get to experience the non city life. Tak payah duduk apartment tengah2 bandar, tak payah naik turun public transportation.

Cuba kalau pegi Toronto as normal tourist, takkan tetiber kau nak duduk area Hamilton kan? Dah kejadah Hamilton pun aku tak pernah dengar kalau tak pasal kakak aku dok situ. Sama la kat Melbourne. Kakak aku dok Bulleen. Ada tourist nak dtg Bulleen? Dengar pun tak pernah! Hahahaha gitu lah analogy.

Kalau duduk area downtown Toronto and Melbourne pun I am sure I wont like it sebab busynya lebih kurang je. Maybe lesser people.

So Japan pun, I am sure ada area luar bandar yang lebih cantik and less people and less busy. 

And lastly I think aku sendiri pun bukan category traveller tegar kot. I know people yang sanggup bersusah payah bersempit2 janji boleh travel. Bukan aku lah tu. 

Tak travel pun tak pe. Janji aku tak mau susah payah. 

Mr p kata habis cane nak gi New York ni? Busy mcm Tokyo jugak!

Tak mau dah!!! Aku babai NY je dari Niagara Fall yeh 😁





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...