14 February 2018

Trip to Canada 2017 - finally pegi sana

So last year bulan Dec we went to Canada, rumah kak ani. Some of you may know, kak ani my eldest sister dah migrate ke sana since 2010 lagi. Finally after 7 tahun, baru la aku sampai ke sana.

I guess few reasons kenapa aku lambat sgt nak ke sana. Duit tiket tu satu hal memang mahal (pada aku). But mainly aku asyik postpone nak pegi adalah sebab process nak apply visitor's visa tu adalah sangat rumit dan leceh. 

Tambah pulak utk Balqis kena minta written permission from her father (pun ada process kat situ jugak) so lagi la aku mcm alahaiiiii awat la payah nau nak pegi Canada ni.

But then finally early last year my parents cakap diorang nak pegi Canada duduk rumah kak ani for few mths. Kebetulan kak ani plan nak balik sini bulan July - August. So plan nya adalah bila kak ani balik ke Canada in August, my parents ikut diorang balik sana.

Then, I will go there in December for couple of weeks and bawak my parents balik sini. Paham tak? Sebab parents aku dah tua so diorang tak boleh travel sendiri.

So there, all tickets dah book. Punya la happy aku tak terkata lepas book tiket tu. Like whoaaaa finally after 7 years man! I am going to Canada wohoooooo!!!!

But then few mths after, my father punya health condition makin teruk so doktor advised jangan travel. Dipendekkan cerita, my parents dpt refund balik duit tiket dan tak jadi pegi Canada.

Tapi since kitorang (my family) dah book dah pun, we decided pegi je la. So mari proceed dgn visa application.

Visa application pulak tak boleh apply awal2. Kena apply 6 mths before travel date. Which means bulan 6 tu baru boleh start apply.

Cerita pasal visa application ni, kena bukak post baru. Sebab panjang citer I tell you. Aku hampir2 kensel tiket tak jadi pegi. Tapi alhamdulillah in the end Allah permudahkan jugak process.

Tu visa Canada saja. Belum masuk citer visa China (sebab kitorang transit kat China). Belum masuk citer visa US (sebab plan nak masuk US alang2 dah sampai Canada).

Giler babun I tell you. Tahun lepas mmg hidup aku penuh dgn dugaan visa2 ni. Memang mengajar erti kesabaran sungguh. 

Tapi I have to admit, all the dugaan is TOTALLY WORTH IT. Canada was the BEST TRIP EVER. Lepas ni Insya Allah kalau ada rezeki nak pegi lagi. Dah tahu proces ni Insya Allah senang sikit next time.


At Toronto. Sejuk ya rabbi time ni. Bergambar 2 saat pas tu lari balik masuk kereta!




All of us. Rindu sangat diorang!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...