14 April 2017

Kem masa cuti sekolah tahun lepas

Ni cerita berbulan2 yang lalu.

Tahun lepas cuti December hatitu memang kitorang tak de bercuti kemana2. So we decided nak cari kem cuti sekolah utk the kids.

Byk je ada area Shah Alam especially. But we found one in USJ 6 (dekat dengan rumah). Konsep kem ni ada mcm 5 modul. 1 modul 2 hari 1 malam. Ada break in betwen modul, so total dlm 10 hari (but tido sana selang sehari).

Paham ke..tak paham tak pe la..tak penting..heheh

Yang aku nak ceritanya, pasal tido sana. 

Kan aku tak pernah berpisah dgn anak2? Yg aku paling risaukan Sofeya tu la. Dia tu bangun tido, nak tido, 24 jam cari mama. Mandi makan pakai baju pendek kata setiap saat kena ada mama.

So how la nak lepaskan?

Tapi memikirkan Balqis ada, Insya Allah la kot.

Aku tak nak cerita panjang pasal details of the kem, well, I have my reasons.

Cuma aku nak cerita pasal kesan ke atas anak2 aku .

Balqis

I thought dia ni dah masuk remaja2 ni, dah tak heran la nak jauh2 from aku. But boyyyyy I was wrong. Hari kedua masa nak ambik balik, nampak ke aku terus berjujuk2 air mata jatuh! And guess what dia demam!

Ya Allah hai berderai hati aku masa nampak dia mcm tu. So the next modul tu mmg dia tak datang la sbb demam panas sgt. 

Overall lepas kem ni, aku nampak Balqis berubah lebih rapat dgn aku and family. Dah mula tunjuk rasa sayang dia (sebelum ni nak dengar cakap I love you mama sangat payah). And became more responsible.

Alhamdulillah.

Cuma masa kat sana dia tak tahan bila berjauhan dgn aku especially. Believe it or not diorang cerita this one night Balqis menangis sbb rindukan aku. Then adiknya pulak yang pujuk 'Tak pe la qis, jgn nangis, adik pun rindu mama'

Sweet korang berdua ni tau..heheh

Balqis terus cakap, mmg no no la asrama. Tak nak belajar jauh2 from aku. 

Fineeeee tido bawah ketiak mama sampai kawin esok!!


Sofeya

Surprisingly dia ni yang kuat compared to Balqis. Tak de nangis2 malam2 masa nak tido sbb rindukan aku. Kalau tak sebab dia kecik and belum boleh nak uruskan diri sendiri, mmg dh boleh lepaskan sendiri. Tapi benda2 mcm nak ambik makanan (hidang buffet, meja tinggi) tu agak payah la sbb Sofeya ni mmg kecik so kena ada Balqis nak tolong dia.

Overall Sofeya mcm lebih enjoy pegi kem ni compared to Balqis. Tapi maybe juga sbb Sofeya tak de nak pk apa. Semua Balqis tolong uruskan. Stress la jugak kakaknyer kan..heheh

In future, maybe kena cari kem yang lain kot for both of them. So that they can truly dpt benefit.

Sampai ustaz tu tanya aku 'Kak, bagi Sofeya ni makan vitamin apa ye? Dari pagi sampai petang aktif je dia tak tahu penat!"

:)

Ada satu modul ni, cerita pasal mak bapak (parents pun invited malam  tu). Modul ni yang Balqis tak datang so we came and pickup Sofeya malam tu instead of biar dia tidur.

After the modul patutnya bebudak ni timbul rasa keinsafan and bagi yg ada parents dtg boleh pegi peluk cium and minta maaf pada mak bapak.

So right after the event, aku nampak Sofeya datang berlari kat aku and peluk sambil menangis2!!


Sebak weiiii!! Aku pun menangis jugak!

Tapi kejap je la sedihnya..lepas tu okay.

Then 10 minutes after, Sofeya cakap 'Ma, ambik la gambar adik tengah sedih ni, tunjuk kat kak qis'


Eh drama sangat tau.. padahal sblm ni dok gelak2 ni.. ishhh



Aku

Eh mesti la ada efek kat aku!

First time tau lepaskan anak2 tido luar. (Sleep over Balqis kat rumah kawan tak kira). Nak pulak tu, first night diorang tido sana, mr p pulak tak ada pegi outstation.

Hah..merasa aku tido sorang2 dlm rumah!

Memang tak boleh tido! Aku bukak Netflix sampai ntah pukul berapa. Then kol 6 dah terkebil2 tak leh tido.


The first night tu, diorang ada activity kat nearby Masjid and parents boleh datang. So aku pun pegi la menjenguk.  Sampai2 tengok diorang tengah makan. Makan apa tau, nasik, dgn ayam sup seketul kecik, and telur dadar.

:(


Sedih sangat aku tak tau nak kata. Aku msg mr p, dia kata, tak pe la, biar bebudak belajar bersyukur makan kat rumah sedap2 selama ni!

Ye la betul..tapi aku still sedih!!!


Pas tu bila diorang makan masing2, aku tak tahan berderai2 air mata aku jatuh!

Terus aku cakap kat Balqis 'Mama nak pegi Petronas beli brg kat korang jap'


Sbb sblm tu Balqis ada mengadu sakit tekak and air putih tak disediakan. So aku ambik kesempatan lari kejap pegi Petronas nearby belikan.

Sambil dok jalan sambil nangis teresak2 sambil msg mr p bagitau sedihnya aku masa tu.

"eiii payah la u ni.. dah la pegi balik je la!"

Ei cam tu je dia reply tau. Tanak kawan!!




Ye betapa lembiknya aku as mother.


Actually since the first day of the kem tu aku mmg tinggal sorang, sakan aku  buat plan dgn kawan2 nak ajak lunch la dinner la sampai ke KL nun.

Tapi bila hantar je kat kem and tengok keadaan mcm.. ermm..kureng sikit, terus aku kerisauan and kensel semua plan and decided just pegi Sunway Pyramid / Empire je. Manala tau kalau apa2 emergency dekat je nak pegi sana.




Padahal sebelum tu bukan main mcm kambing dapat keluar kandang!


This year, memang tak de dah kot kem2 mcm ni. Semua cuti dah fully booked dgn planned vacation yang tak sabar2 iols nak pegi!!!

Nanti kita update yeh!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...