22 September 2014

Challenges of working from home

Assalamualaikum,

If you have been reading my previous posts, you will notice that cita2 aku nak jadi housewife ni mmg dah lama menggebu2. Sekarang dah tercapai, syukur alhamdulillah. And I also wanted to do something on my own, hence my Kay Parlour

Doing good so far, again I am so grateful dgn rezeki and kesempatan yang ada.

It's been almost 2 years now that I resigned from my full time job dulu.

Walaupun tak lama, but at least I get to experience serba sedikit mcm  mana kehidupan, working mother, full time housewife or stay at home mom (SAHM) ataupun work at home home (WAHM). Masing2 ada pros and cons.

So kalau ada annyone out there yang cakap one is better than the others, I am gonna have to disagree.

Tak ada yang senang, melainkan kau adalah MADAM BESAR WITH BIBIK.

But even that, you will die of boredom sebab tak tau nak buat apa melainkan duit kepuk2 and you can go shop everyday. Tapi I bet even that also you can only last few mths. Lepas tu memang garu kepala tak tau nak shop ada dah.


I feel somehow, my biggest challenge currently adalah to segregate the work from the family time. Bila dah work from home, (and doing something that you love) kadang2 you will tend to asyik bekerja sampai lupa nak bagi perhatian kat anak2.

Dulu one of the reasons aku resign sbb nak bagi lebih perhatian kat bebudak.

But somehow along the way, I feel aku lagi byk spend quality time dgn the girls time aku bekerja. Dulu, lepas balik keje, mmg 100% time dgn diorang. Tengok TV, tengok homework,  main, etc.

Now, maybe aku take for granted that I am always at home with them, so the quality time tu kurang.

One thing obvious kalau diorang minta apa2, my response is always

"KEJAP, MAMA ADA KEJE"


Asyik la ada keje.


Few weeks back we girls were talking about this. Balqis told me abt how she really felt, kekdg mmg terasa aku x bagi perhatian. Sofeya pun cakap

"Ntah ma ni, kalau adik mintak apa2 mesti mama cakap kejap..kejap...pas tu ma lupa"


Kesian anak2 mama :(


I feel so bad. 
Tapi aku explain, that they need to understand that I need to have time to work also. 

So we had an agreement on timing. Time aku bekerja, jangan kacau. Masing2 dah besar so pandai2 bawa diri sendiri. 

We allocated certain time where aku akan spent solely utk diorang. Nak borak ke, nak beriadah sama ke, my attention hanya utk diorang. Malam pun, I try to tak bukak laptop unless diorang dah tidur.




Sorry girls.. 


Sometimes we forget. Sometimes we take for granted dengan kelebihan yang kita ada. Actually I feel the biggest challenge in our lives adalah sentiasa beringat.

Bila tak ada, kita meminta2. Tapi bila dah ada, kita lupa nak memberi. Tak kira lah dari segi wang, masa atau tenaga.


Sekian pesanan, untuk diri sendiri. Semoga yang lain pun boleh mendapat iktibar.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...