24 September 2014

Berangan nak kawin mat saleh

Ini cerita merapu borak anak beranak

Kekdg aku ajak anak2 masuk dapur. Saja suruh diorang biasakan diri. Tapi once in a while je la. Sebab kalau semua masuk dapur, alamat mmg lambat la keje aku. Dapur dah la comel. Kang silap2 terbalik plak kuali tuh!

Tapi kekdg mcm best jugak. Mcm Balqis, benda basic Alhamdulillah dia dah tau buat. Takat suruh masak nasi, goreng telur, goreng sayur dah lepas. Kiranya kalau aku demam ke sakit ke, boleh la harap dia nak bagi diri sendiri and adik dia makan.

So bila kitorang kat dapur tu, biasanya mulut aku akan membebel explain apa yang patut.


Kenapa minyak kena panas

Kenapa tak leh kacau selalu

Kenapa itu

Kenapa ini


Dengan harapan, jangan la diorang membesar jadi cam aku. Sampai umo 30 baru hegeh2 nak belajar masak.

Malu weih kat mak mertua.

Nasib mak mertua aku ok. Kalau korang esok ni dapat mak  mertua fussy nak menantu pandai masak proper2 acaner? Sapa nak jawab? Mamaaaa jugak malu!

Haritu aku cakap kat Balqis

"Qis ni, kena belajar masak, esok mak mertua sayang, nanti mak mertua qis mesti cakap...

Huihhh pandainya menantu mak ni!! Untung anak mak dapat isteri pandai masak!'


Ko tau dia cakap apa?


"Eh apa plak ma, Qis kan nak kawin dgn mat saleh.. mak mertua qis cakap camni la.. 

Oh my.. you're such a great cook! My son is very lucky man!"


-______-

Sebijik la perangai aku masak kecik2.





Bakal menantu :)






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...