26 November 2013

Peniaga dan pembeli beretika




Assalamualaikum,



Lama tak update blog dgn borak2 kosong. Actually tak berapa lama dulu I came across kawan aku punya FB and she updated status something like this

"Bukan peniaga je yg kena beretika, pembeli pun kena ada etika jugak.."


Tak ingat her exact wordings. But I totally agree dengan dia.


Ye la, orang selalu anggap peniaga ni kena beretika. Kena jujur dan amanah. Betul tu. Agreed. Tapi kita pun kena sedar, pihak pembeli pun kena ada etika diorang sendiri. 


Lain peniaga, lain cara.


Kekdg tuh, same product, tapi peniaga A jual harga RM100, peniaga B jual RM90. Sebagai pembeli, kita berhak nak pilih harga yang murah. Sapa tak nak murah kan?


Tapi kita kena tengok secara keseluruhan. 

Kekdg tu, bukan harga je jadi garis panduan untuk kita membeli. Especially product yang memerlukan support, boleh ke peniaga tu memberikan after sales support yang bagus? Kalau kita msg dia lepas beli tu, dia layan tak?

Atau, kekerapan dia buat delivery. Ada yang buat hari2. Ada yang bayar hari ni, esok dah dpt brg. Ada tu, yang seminggu sekali baru pos. Ikut preference masing2. Kalau nak harga murah, tapi sanggup tunggu, then pilihan masing2.



Yang jadi persoalan sekarang, some pembeli bijak pandai. 

Beli barang pada peniaga B yang jual dengan harga yang murah. Tapi maybe sebab peniaga B ni adalah sangat sibuk dan kurang memberikan servis yang bagus, maka pembeli menggunakan peniaga A sebagai medium untuk mendapatkan lebih info dan servis berkenaan produk yang dia beli.


Adakan anda rasa adil untuk peniaga A?


Of course tak, kan?


Mungkin memula kita boleh layan serba sedikit. Tapi apa2 pun, of course kita akan dahulukan pelanggan kita yang sebenar. Kekdg tu, bukan sengaja kita letak harga tinggi sesuka hati. The price of the product tu comes with our effort and time dalam memberikan servis yang bagus untuk customers.


If you are willing to pay lower price, then you should expect lower service standard :)


Bukan niat nak menghentam sapa2. Jauh sekali nak berlagak sombong. Cuma peringatan untuk diri sendiri, sebab honestly aku pun pernah berada dalam situasi mcm ni (as pembeli). And bila kita sendiri dah berniaga ni, baru terasa bila kena batang hidung sendiri :p


*peace*



p/s:

Dah gaji kan? Tinggal few more days untuk Great November Deal kat Kay Parlour

RM36 off for every RM200 purchase. Cepat shopping meh! :)





3 comments:

linaleeds said...

Belum gaji. Lecturer gaji 31hb... cis
*Madam Lecturer*

linaleeds said...

Gaji lecturer 31hb ....huwaaaa
*madam lecturer*

Norliana Abdul Rahman said...

baik cikgu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...