26 February 2013

Balqis punya first day in new school


Ye, walaupun dah dekat 2 bulan masuk skolah baru, tapi saya tetap nak blog jugak about her experience sbb mmg dah niat nak blog about this.



The process pertukaran sekolah tu aku dah blog about it here.

So on the first day, awal2 pagi dah get ready nak ke sekolah. Bajet nyer nak keluar rumah pukul 7. Tapi ntah kenapa aku pulak nervous sampai 3 kali keluar masuk toilet, maka 7.10 baru keluar rumah.


Sampai kat sekolah, bebudak dah start beratur kat tempat perhimpunan (as photo above). Dgr la cikgu dok bagi pengumuman suruh bebudak start berhimpun. Tapi x de plak dengar budak baru pegi mana.

Yg aku tau, masa process tukar sekolah tu cikgu kata on the first day pegi pejabat.


So aku tanya je la cikgu yg berkeliaran, mana nak pegi and what to do ni.

The teacher said to her, "tak pe saya bawak beratur dulu, nanti dah habis perhimpunan awak dtg jumpa mak awak balik kat sini (kantin) ye?" 

Then the teacher said to me "saya letak je dulu kat kelas mana2 ye?"

Aku pun ok je la.. takkan nak demand letak kelas no 1 kot kan.. amboi agak2 la kot nak kepochi kan. hik hik.


Lepas Balqis pegi je beratur, tetiba aku dengar pengumuman, "budak2 baru yg belum ada kelas sila beratur di hujung kanan sekali di kawasan pra sekolah"


Hai yokkkk tak tayokkkk..


Aku dah almost panic gak la.. takut la cikgu tadi bawak balqis ntah ke mana.. kang buat nyer balqis ikut bebudak tu naik kelas.. acaner?? acaner??


Ke hulu ke hlir aku cari balqis.. tapi bebudak punya ramai hazabullah so mcm mission impossible la kan.

Doa dan tawakal je la aku moga balqis ni ingat la pesan cikgu agar dtg balik ke kantin jumpa aku. Ye la budak ni kita tak tau, kang cikgu suruh je naik kelas dia ikut jek. Haru pulak aku nak kena cari satu2 kelas.


Perhimpunan pulak kemain lama. Habis jek, tak lama lepas budak bersurai, Alhamdulillah si balqis ni selamat datang balik ke kantin.

Fuh lega!


"Balqis beratur mana tadi? Mama dgr pengumuman budak baru beratur kat sini" (tunjuk area pra sekolah)

"Memang kak qis beratur kat sini pun."


Cisss.. penat iols panic!


Then bebudak baru semua di bawa ke satu bilik (actually klinik, diorang convert jadi bilik utk handle bebudak baru). Ni trmasuk dgn parents2 skali yg ikut.

Fail peribadi bebudak cikgu ambik. Setiap tahun (4,5,6) ada penyelaras.

So one by one student (and parent) di panggil lepas cikgu penyelaras semak fail peribadi and cikgu akan maklumkan apa yang tak cukup (like kena beli fail baru, etc).

Lepas selesai semua budak (ni dlm 1/2 jam jugak.. sbb tahun 4 nyer budak baru tak ramai sgt) semua budak ikut the cikgu untuk ditentukan kelas mana nak masuk.


Yang ni aku agak.. hmm... pelik.. or.. frustrated?

Sebabnyer mcm aku dah submit pertukaran skolah awal2. So aku expect on the first day tu (latest, patut dah tahu awal2) dah tahu kelas mana nak masuk so tak de la kalut.

Imagine la aku nak kena rushing balik nak siapkan Sofeya pulak sekolah. I though skolah balqis ni latest pun dlm 8-8.30 dah setel.. but end up dekat kol 10 baru aku sampai rumah,


Ok anyway...

Back to tentukan kelas.

Masa ikut cikgu tu, sampai je kat first class, aku tgk baru la cikgu penyelaras tu dok discuss dgn cikgu kelas pasal mcm mana nak bahagikan student. 

Masa tu baru nak tanya each class ada berapa lagi tempat yang kosong. 

Masa tu baru nak selak fail peribadi budak2 and  buat initial assessment (new student can read or not).

Siap aku terdengar one of the class teacher said "ala bagi saya budak perempuan la.. kelas ni dah ramai budak laki"


Errr... pelik jap aku. boleh eh pilih2 mcm tu?



Well anyway, for the frst 7-8 org  budak diorang dok buat la the reading test tu.. then dah last2 lagi sorang dua je aku tgk dia masukkan ke kelas yang hujung2.

Mcm balqis dia masuk dlm kelas 4 Utarid. Balqis sorang je masuk kelas tu. Kesian aku tgk. Dah la sorang, kena duduk sebelah budak laki plak tuh.

Dah setel Balqis dlm kelas.. aku pun balik lah.. siapkan si kecik tu plak pegi sekolah.


As for Balqis herself.. I'm proud of her jugak la cara dia handle herself kat sekolah baru ni. Even tho masa first day tu aku nampak jugak la bergenang air mata every now and then, but overall she is okay la.

Ye la sapa tak sedih kot.. 3 tahun kat SKTM2, dah ada bestfren bagai2, tetiba pindah sekolah baru kan.

Now dah ramai kawan dah dia. Kat apartment aku  ni pun dah ramai dah kawan sepermainan dia.

Bagus la.. dia ni mmg likeable. Senang buat kawan.



On the experience of tukar sekolah, well I would say ok la kot. Dah sekolah free kan.. what do you expect? kau bayar pun puluh2 ringgit je setahun nak expect layanan kebabom? Kirim salammmmmm...

Masa tu ada la jugak aku dok watsapp dgn mr p saying that we shud've masukkan balqis ke private school jek. miahahhaha..

Private school la sangat.... keje tak nak kan konot???? Ingat boleh bayo dgn bulu kewww???


But seriously..

I do have respect for the teachers. Cara diorang handle bebudak yang ramai2 tu, memang bukan keje senang. Kalau aku, well well well, tarzan pun nangis kot.. hahah




My daughter my bestfren :)


p/s - Rupa2nya 4 Utarid tu kelas pertama. I'm assuming diorang dah tak de buat reading assessment sbb tengokkan result balqis dah ok kot..

2 comments:

Anonymous said...

sent my congrate to balqis dpt msuk klas 1st..
sronok bce cite dr kak Pck..
keep on sharing... ^_^

Norliana Abdul Rahman said...

Hello! Balqis said thank you.. heheh.. and thks for reading eh? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...