19 September 2011

Swiming class

pic googled

Orang belajar swim dari kecik konot oiii.. ni kau dah tua bangka badan keras baru nak blajar kan... hik hik.. tak pe.. better late than never!!


So, 1-2 bulan lepas aku terserempak ex neighbor aku, borak punya borak and diorang cerita, diorang hantar anak2 ke swimming class. Budak umo 5 tahun, by 4th class jer, dah boleh lari2 and gedebusshhh terjun masuk pool sendirik!


Impressednyer aku la kan.. teringin nak hantar balqis. Aku ni kecik2 tak pernah merasa class swim la, piano la, art la.. so dgn anak ni sakan la class sana sini aku hantar.


Pulak tuh, ex neighbor aku citer, swimming instructor ni sangat child friendly.


Balqis memang excited, and aku pun meng-call instructor tu nak tanya2. Tanya punya tanya, class utk group of 3 pun ada and fees murah sket compared to individual class. Si balqis ni pulak takut nak pegi sorang2 and nak aku teman. Dok pk pk, dari aku teman bodo2, might as well aku terjun skali.


Ye la.. mak ni bukan tau swim.. takat bodo2 celup2 air boleh la.. kalau kau humban aku masuk pool lebih dari 1.5m tu konfem aku lemas! And mr p pun mmg 2 x 5 je dgn aku.


So kitorang pun decide nak blajar swim skali 3-3 org.


So semlm was our first class.


The instructor (Faris) memang sangat friendly. Young fella, baru 21 tahun. Memang dia buat full time ajar swimming ni. And yes, he is very child friendly. Agaknya sbb dia ni anak sulung and ada ramai adik2, sbb tu mmg very brotherly jer aku tgk kan cara dia melayan si balqis.


So semlm, kitorang  blajar the basic dulu. Buat bubble, breathing, pas tu blajar buat freestyle dulu.


Payahhhhhh siot nak buat freestyle ni!!!


Well i guess nak blajar benda baru mmg agak susah mula2. Sblm class aku jenuh dok berleter kat balqis.


"jangan takuttt.. blajar  benda baru mmg susah mula2..mcm budak blaja jalan.. mmg la jatuh mula2.. lama2 dah practice ok la.."


Ptuihhhhhhhh


Aku rasa aku yg paling kalut. Giler la.. payah nak coordinate between kaki, tangan, kepala and badan. Seriyes kalut aku rasa. Rasa mcm nak jer aku kuar from pool and cakap " Tak pe la faris, kau ajar anak aku pun cukup la..." huhuhuh


And guess who yang paling terer??


Nope.. bukan mr p.. dia pun sket lebih kurang kalut mcm aku jugak..:) Almaklum.. dah tua mcm kitorang ni badan keras kejung.. :)


Of course, student paling excellent is BALQIS la.. sapa lagik!!!

Considering this is her first time masuk pool dalam WITHOUT floaties, I think mmg impressive lah, sebab at least she can float and swim from one end to the other (about 25 feet kot) sendiri dah.

Giler kembang kempis aku dgn mr p tengokkan dia.. nak nangis pun ader sbb bangga gila!

OK.. emo terlebih di situ.. :)

I'm guessing.. budak2 ni mmg cepat belajar kan..and we the older people ni dah byk sgt mazhab swimming yg aku belajar sendirian berhad, so kena 'unlearn' the previous experience dulu baru senang nak belajar benda baru.. cikgu cakap mcm ni, kau buat mcm tu.. tu yg kalut terlebih!

Aku tak kisah sgt pasal aku dgn mr p, takat boleh swim sket2 ok ler.. important skill jugak kan? Buatnyer emergency tercampak tgh2 laut ke hapa.. tak la buta2 jer lemas..

But Balqis ni mmg aku nak bagi dia pandai swim. At least its a form of exercise that she enjoys doing.

Tu la nyer activity kitorang 3 branak skang.. Sofeya kena tunggu besar sket baru buleh masuk class. Skang ni kalau masuk class, silap2 cikgu yg kena marah :p

Pasal Sofeya selalu marah org ni nanti2 aku citer lain.. :)

We are soooo looking forward our next swimming class!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...