Pages

01 October 2015

Pos laju yang bangang

Aku ni, tak nak la selalu merempan mencaci maki servis orang. Ye la kadang maybe ada masalah yang tak dapat dielakkan.

Cam kalau service slow, contoh time raya, aku paham, and aku tak de komplen.

Parcel sampai lambat, tak pe, aku paham..

Parcel hantar ke Perak tapi dlm tracking sampai ke Johor, tak peeeee....aku malas komplen.. maybe byk sgt parcel terselit sampai Johor.

Sebab memang most of the time, service PosLaju ni memang bagus. Boleh kata 90% of the time memang customer aku dapat barang next working day.


Tapi bila effect business aku and my delivery to customers tanpa sebab yang diterima akal, mmg aku naik angin!

Dulu dah pernah jadi aku call for collection, tak dtg collect. 

Then pasal bil akaun aku dgn poslaju, pernah jadi few mths back tetiba dpt notis kata ada tunggakan bil. Cek2, rupanya org poslaju kata (Din nama dia), everytime bayar, email proof of payment kepada dia (Din). Sebab main email utk payment tu penuh sgt, diorang nak cek satu2 tak de masa so assume kita tak bayar.

Ok fine. Walaupun agak bengong, aku turutkan je. At least bagi notis kata tunggakan (walaupun actually tak de tunggakan pun!).

So after few mths aku pun dah bayar elok and email to Din.

The last week ada one of my customers komplen cakap brg tak sampai lagi, and tracking no tak de dlm sistem.

Aku cek, bukan dia punya sorang, tapi parcel yang aku hantar the day before semua tak de dalam sistem.

Aku call 1300300300, dia kata emailkan komplen, dlm 3 hari akan feedback.

3 hari weih, gila la 3 hari nak tunggu. 

So aku call direct PPL Poslaju kat seksyen 21. 


Ko tau apa jadik sebenarnya????


DIORANG BLOCK AKAUN AKU!

Tak de notis tak de warning terus block akaun dan tak hantar barang, tanpa bagitau aku!

Sebab.. Din tu dah transfer out from operations, a new girl nama Suhana yang jaga akaun. So bila tukar orang, pembayaran yang lepas2 tak de orang verify, maka banyak la akaun yang diblock. Termasuk akaun aku.

Macam bodoh tak cara diorang operate?

Bodo ya rabbi.


Hujan petang tu, terpaksa aku redah jugak ke Seksyen 21, cari balik parcel aku yang semalamnya, bayar cash masa tu jugak supaya diorang boleh process.

As for the payment, terpaksa korek balik email, forward balik (again) emails from Din to Suhana.

Baru akaun aku unblock.


Bodo sangat la.

Ni pun aku tau sbb customer bagitau. Kalau tak, ntah bila agaknya Poslaju nak notify. 


Oh.. next day, customer care reply email aku. Katanya barang semua dah process.

Cam cibs. Memang dah process, sebab aku dah pegi setel sendiri. Aku reply email, cakap service kau cam haram. Tolong improve. (in a better manner, of course).

Eh tak de plak kau reply balik?


Sakit hati. Lagi tambah sakit sebab tak leh buat apa. Ni je la available service yang ada. Nasib la kau yang monopoly. Kalau kau banyak competitor, memang dah gulung tikar kot!

5 comments:

  1. aku yang baca ni pun jadi geram.. aku mmg into character kalau baca bab2 orang bengang ni.. menyakitkan hati kan sebab aku boleh imagine cara depa reply tanpa ada sedikit rasa bersalah

    ReplyDelete
  2. kan... aku sampai sudah tak pakai dah akaun tu. baik bayar cash je. kang tak de angin tak de ribut tetiba block lagi akaun aku.

    ReplyDelete
  3. Guna ja lah fedex@company len.
    Gerham plk bo baca

    ReplyDelete
  4. Guna ja lah fedex@company len.
    Gerham plk bo baca

    ReplyDelete